Gå direkt till innehåll
Dunlop Europe tillkännager storlekar för sitt nya RoadSmart III-däck och introducerar unik sportversion.

Pressmeddelande -

• 16 storlekar
  • 91 % av Sport Touring-marknaden täcks av sortimentet
  • Standardspecifikation för GT- till mellanviktsmotorcyklar
  • Särskild SP-version för lätta roadster- och sportmotorcyklar

Dunlop Motorcycle Europa (www.dunlopmotorcycle.eu) har offentliggjort storlekarna för sitt nya Sport Touring-däck, RoadSmart III, som kommer att börja säljas i januari 2016.

Dunlops RoadSmart III-serie kommer att omfatta 18 däcksspecifikationer och 16 storlekar. Detta ger en 91-procentig täckning av marknaden – första gången Dunlop når så högt i denna växande sektor.

Den nya serien kommer att ge möjlighet att välja konstruktionstyp i två av de viktigaste bakdäcksstorlekarna – 180/55ZR17 och 190/55ZR17. Förarna kommer att kunna välja antingen det vanliga RoadSmart III-bakdäcket till tunga GT- och mellanviktsmotorcyklar eller en särskild SP-version (Sport), som har anpassats för den specifika karaktären hos lättare nakna cyklar och sportmotorcyklar.

Andy Marfleet, marknadschef på Dunlop Europe Moto, beskriver tankarna bakom den innovativa segmenteringen av sortimentet: "Produktkraven för RoadSmart III skiljer sig mycket från tidigare generationers däck. Marknaden för Sport Touring-motorcyklar har breddats, och vi är det första däckföretaget som kan erbjuda ett GT-däck (som är utformat för tyngre touringmotorcyklar) som standardmodell för hela sortimentet. 10 av de 12 RSIII-bakdäcken som vi tillverkar kommer att vara lämpliga för tunga till mellantunga motorcyklar, och ytterligare två bakdäck har en enkelskiktskonstruktion för lättare och sportigare motorcyklar. De två specifikationerna kommer att ge förare möjlighet att välja ett däck som är anpassat till deras val av mc."

För att hjälpa förarna att fatta ett välgrundat beslut kommer Dunlops officiella lista över godkända alterntiv antingen att visa specifikationen Standard eller SP som rekommenderat val.

Jämfört med det nuvarande däcket har Dunlop fokuserat på att förbättra körsträcka och slitage, förkorta uppvärmningstiden och förbättra våtgreppet under utvecklingen av både standard- och SP-versionerna av RoadSmart III. ”En rad nya innovationer har tagits fram, och vi ser fram emot att dela med oss av de tekniska detaljerna under lanseringen i mars 2016”, tillägger Andy.

Båda varianterna av RoadSmart III har testats grundligt, och produktionen har inletts på företagets viktigaste European Moto Development-center i Frankrike inför lanseringen.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 66 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 49fabriker i 20 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu

.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181