Dunlop lanserar däck för den moderna äventyrsmotorcykeln

Dunlop lanserar däck för den moderna äventyrsmotorcykeln

TrailSmart har det där lilla extra med enastående våtgrepp, klassledande väghållning offroad och lång körsträcka.

Marbella, Spain, 12 mars 2015 Idag lanserar Dunlop, en av världens ledande tillverkare av motorcykeldäck, TrailSmart. Ett däck framtaget för moderna äventyrsmotorcyklar och för förare som lever för nästa utmaning liksom Dunlops varumärkeslöfte ”Forever Forward”. De nya däcket har ett exceptionellt grepp i vått och torrt för fenomenal väghållning både onroad och offroad, såväl som imponerande körsträcka.

TrailSmart bygger på framgångsrika DunlopTrailmax TR91 och har prestandaegenskaper som passar nytänkande förare av äventyrsmotorcyklar. Dagens förare förväntar sig samma prestanda som hos tidigare äventyrsmotorcyklar, men kräver även allsidiga egenskaper och komfort under långa körsträckor. De vill ha moderna bekvämligheter, samtidigt som de vill ge järnet mot nästa äventyr.

Enastående våtgrepp uppnås genom en ny blandning med högt silikainnehåll och ett jämnhögt slitbanemönster med korsspår, medan greppet på torra vägar säkerställs genom en optimerad klackplacering. TrailSmart-däcken har dessutom oslagbara offroadegenskaper tack vare de tätare klackarna och optimerade spårvinklarna över tvärsnitten.

Slutligen har däcket flera egenskaper för bättre slitstyrka och körsträcka, som en optimerad mönsterfrekvens, balanserad blockstyvhet och optimerad spårbredd, vilket ger en genomsnittlig ökning av körsträckan på 14%.[1]

”Det är med stor förväntan vi lanserar Dunlops TrailSmart-däck. Dunlop-förare fortsätter att förvänta sig äventyr och anammar ”forever forward”-livsstilen, och dessa däck levererar både onroad- och offroadegenskaper med ett 90:10-förhållande samtidigt som de har längre körsträcka och utomordentligt grepp i vått och torrt”, säger Andy Marfleet, Marknadschef för Moto – EMEA.

Däcken kommer att lanseras löpande från början av februari till april 2015 i följande storlekar:

[1] Ökning av körsträckan jämfört med föregångaren enligt extern testning av MTS (ES) i juli 2014, storlekar 110/80 R19 och 150/70 R17; fordon BMW R1200 GS.

634139130/80R17 65H TL
634138140/80R17 69H TL
634134150/70R17 69V TL
634136170/60R17 72V TL
634425170/60ZR17 72W TL
634137150/70R18 70V TL
634133110/80R19 59V TL
634135120/70R19 60V TL
634426120/70ZR19 60W TL
634140120/90-17 64S TL
634141130/80-17 65S TL
634143100/90-19 57H TL
63442790/90-21 54H TL
63414490/90-21 54V TL

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 69 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 52 fabriker i 22 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu

.