Goodyear EfficientGrip 2 SUV

Goodyear EfficientGrip 2 SUV erbjuder enastående körsträcka och utmärkt prestanda på vått och torrt väglag

Goodyear lanserar SUV-däcket för sommarbruk, nämligen EfficientGrip 2 SUV. EfficientGrip 2 SUV är efterföljaren till EfficientGrip SUV och erbjuder såväl enastående körsträcka som utmärkt prestanda på vått och torrt väglag.

”SUV och 4x4-fordon representerar en växande andel av den europeiska bilparken. Vi är stolta över att lansera vår senaste produkt som ökar SUV-förarnas räckvidd och samtidigt erbjuder den prestanda de eftersöker”, säger Piotr Nagalski, Marknadsdirektör för Goodyear Europe.

Man beräknar att SUV och 4x4-fordon kommer att representera 43 % av den totala försäljningen av nya fordon i Europa år 2025, en ökning från 37 % för 2020[1]. När det gäller däck så är de två viktigaste egenskaperna som SUV-förarna eftersöker en mycket god bromsförmåga och bra grepp på våta vägar[2].

Ett antal innovativa funktioner gör att EfficientGrip 2 SUV kan erbjuda längre körsträcka och samtidigt leverera en hög prestandanivå:

• 25 % längre körsträcka jämfört med EfficientGrip SUV[3], tack vare Goodyears Mileage Plus-teknologi, som erbjuder hög elasticitet och flexibilitet i slitbanan. Det resulterar i färre sprickor orsakade av tuffa vägförhållanden över ett brett temperaturintervall.
  • Kortare bromsstäcka på vått väglag tack vare fler och längre gripande kanter tillsammans med en lägre styvhet i gummiblandningen som maximerar undanträngningen av vatten.
  • Kortare bromssträcka på torra vägar tack vare större kontaktyta och större ribbor i mitten av slitbanan.

En konkurrenskraftig uppsättning av 52 nya SKU:er som täcker storlekar från 16- till 22-tumsdäck kommer att introduceras mellan januari 2021 och februari 2022.

”Genom den längre körsträckan och ett antal SKU:er med höga belastningsindex så är EfficientGrip 2 SUV-däcken ideala inte bara för SUV:arnas behov, utan även för elfordon”, sammanfattar Nagalski.

[1] IHS Global Insights

[2] IPSOS Features and Benefits, studie i dec 2018

[3] Internt test, jämfört med föregångaren EfficientGrip SUV

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 62 000 anställda och tillverkning på mer än 46 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu