Goodyear presenterar vinterdäck

Goodyear presenterar vinterdäck

UltraGrip Ice Arctic – Revolutionerande dubbar för bättre grepp och kortare

bromssträcka på is

UltraGrip Ice Arctic är nästa generations dubbdäck, särskilt framtaget för att möta det tuffa vinterklimatet i de nordiska länderna. Goodyear UltraGrip Ice Arctic lanserades framgångsrikt på den nordiska marknaden med testvinster från oberoende tidningar och starka recensioner från våra kunder via vårt Test Driving Program.

Goodyears avancerade dubbteknologi med sin innovativa form och kropp, gör att dubben behåller sin riktningsposition och sitt effektiva grepp på is. För att få bättre väggrepp har dubben utformats med en vass framkant som ger bättre grepp på is vid acceleration. Den nya utformningen ger dubben stabilitet och har en bredare bakkant som gör inbromsningen mer effektiv. Men vinter är inte bara snö och is, Goodyear har investerat mycket i att ta fram ett däck som också ska ge en balanserad väghållning, med exempelvis stark bromsförmåga på både torra och blöta vägytor.

UltraGrip Ice Arctic finns tillgänglig i 40 storlekar mellan 13 och 18 tum.

UltraGrip Ice Arctic SUV – i framkant på snö- och istest

Med en unik dubbdäcksteknologi hanterar UltraGrip Ice Arctic SUV Europas nordligaste regioner där temperaturen en normal vinterdag kan sjunka långt under -15°C. Däcket presterar även på varmare vinterdagar då slitbanan är utformad för att kunna fånga upp snö samtidigt som de djupa mönsterspåren underlättar förmågan att frigöra sig från snö, slask och väta vilket maximerar däckets grepp och motstånd mot vattenplaning.

Test Worlds resultat visar tydligt att UltraGrip Ice Arctic SUV är ett däck att räkna med, speciellt på is och snö där den överträffar sina huvudkonkurrenter i fyra av sex kategorier[1]. Testet visade även att däcket är ledande sett till bromssträcka och grepp på snö[2] samt har bäst manövreringsförmåga och grepp på is. Däcket följer den nya lagstiftningen i Sverige, Finland och Norge[3] som är framtagen för att minska vägslitage.

UltraGrip Ice Arctic SUV finns tillgänglig i 27 storlekar mellan 15 och 20 tum.

UltraGrip Ice 2 – Nordiskt dubbfritt däck och flerfaldig testvinnare*

UltraGrip Ice 2 är ett dubbfritt däck som är anpassat för nordiska vinterförhållanden. Däcket har utvecklats för att leverera stabil prestanda med förbättrat grepp och inbromsningsförmåga på snö och is samt övergripande förbättrad prestanda på både vått och torrt väglag.

Med ny avancerad gummiblandning behåller däcket greppet på snö, is och torra underlag, samtidigt som ”Active Grip”-teknologi optimerar kontakten mellan väg och däck på mycket hala vägar. Tack vare däckets raka sajpningar som gräver sig ner i underlaget presterar däcket vid grepp och inbromsning på snö och is. De raka sajpningarna i kombination med aktiva blocksajpningar bidrar till ökad stabilitet och grepp vid utmanande körsituationer.

Resultat från Test Worlds oberoende test bekräftar att UltraGrip Ice 2 är lika stabil på is och snö som på torra och våta underlag. Däcket presterade klart bäst sett till grepp på is och snö samt manövreringsförmåga och bromssträcka på våta vägar[4].

UltraGrip Ice 2 finns tillgänglig i 33 storlekar mellan 13 och 18 tum.

* Goodyear UltraGrip Ice 2 one of two test winners in Tekniikan Maailma 17/2014, Tehnikamaailm 10/2014,

Motor 5/2014, 205/55R16 94T, 12 non studded tires in test. Best in test among 7 non studded tires in test in

Aftonbladet Bil 6/2014 and Teknikens Värld 22/2014. 205/55R16 94T.

UltraGrip 9 – avsevärt förbättrad gentemot sin föregångare

Den nionde generationens vinterdäck inom UltraGrip-familjen, dubbfria UltraGrip 9, är särskilt framtaget för att prestera vid skiftande vinterunderlag och är därmed utmärkt för europeiska konsumenter som efterfrågar ett högkvalitativt vinterdäck. Däcket är den första modellen att erbjudas i två storleksanpassade mönster för att uppnå bästa möjliga prestanda.

Däcket är utvecklat för att kunna manövrera väl oavsett underlag. På vägar med is presterar däcket tack vare den höga sajpdensiteten med fyrkantigare fotavtryck. En förbättrad gummiblandning innehållande kåda och vegetabilisk olja gör att däcket har en bättre förmåga att hålla sig fast på vägen vid just körning på snö och is. På våta vägar, som vid regn eller slask, bidrar däckets hydrodynamiska kanaler att minska risken för vattenplaning samt att körningen blir stabilare.

När mönsterdjupet på ett vinterdäck är mindre än fyra millimeter är det inte rekommenderat att köra med på vintern. UltraGrip 9 är därför markerad med en snöflinga på slitbanan och när den inte längre är synlig indikerar det att däcket behöver bytas ut.

UltraGrip 9 kommer att finnas tillgänglig i 37 storlekar mellan 14 och 16 tum.

[1]I jämförelse med tre konkurrenter. Testat av Test World, december 2013, beställt av Goodyear Dunlop. Däckstorlek: 255/55R18; Testbil: BMW X5; Testplatser: Colmar-Berg(L), Wittlich(D), Ivalo(FIN); Report No. TW-TT13-MT550.

[2]I jämförelse med tre konkurrenter. Testat av Test World, december 2013, beställt av Goodyear Dunlop. Däckstorlek: 255/55R18; Testbil: BMW X5; Testplatser: Colmar-Berg(L), Wittlich(D), Ivalo(FIN); Report No. TW-TT13-MT550.

[3]Norge har lagt till ett undantag som accepterar däck som erhållit Finnish Type Approval.

[4]I jämförelse med tre konkurrenter. Testat av Test World, december 2013, beställt av Goodyear Dunlop. Däckstorlek: 205/55R16; Testbil: VW Golf 7; Testplatser: Colmar-Berg(L), Wittlich(D), Ivalo(FIN); Report No. TW-TT13-TT550.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 67 000 anställda och tillverkning på mer än 50 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio, och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas framtidens produkter som sätter branschstandarden för prestanda. Goodyear grundades 1898 och företagets innovationer har satt nya standarder för bilindustrin i mer än 100 år. För mer information: http://www.goodyear.se

.