Goodyear visar upp AA-märkt däck på Geneva Motor Show 2015

Goodyear visar upp AA-märkt däck på Geneva Motor Show 2015

Geneve, Schweiz, 3 mars, 2015 – Goodyear meddelar idag att de kommer presentera de åtta nya AA-märkta storlekarna, som lanserades tidigare i år, under den internationella motormässan i Geneve 2015. Detta innebär att Goodyear nu är den tillverkare med flest AA-märkta däckstorlekar på marknaden idag. De nya AA-märkta storlekarna kompletterar det existerande utbudet, med 53 EfficientGrip Performance storlekar med BA-märkning2, som redan finns på marknaden.

AA-märkningen innebär, enligt den Europeiska Däckmärkningen, att däcket presterar med bästa möjliga förmåga vad gäller både bränsleeffektivitet och våtgrepp. ”A” märkningen för bränsleeffektivitet betyder att däckets rullmotstånd har reducerats. Lanseringen av dessa däck stärker Goodyears position bland de ledande tillverkarna inom däckmärkning, samt som ett företag som står för innovation.

– Sedan 2012 har vi på Goodyear engagerat oss för denna typ av märkning, och vi fortsätter att se det höga värdet med detta för våra kunder och samhället i stort. Idag utvecklar vi våra däck med detta engagemang och kan erbjuda däck som når de högsta Europeiska Däckmärkningarna. För att förbättra och utveckla den informationen som ges till kunderna idag, om däckets kvalitéer och egenskaper, för vi en regelbunden dialog med EU. EU-däckmärkningen grundas på enbart tre kriterier, men på Goodyear tittar vi på upp till 50 kriterier när vi utvecklar nya däck. Detta för att garantera att vi levererar säkra och högkvalitativa däck till marknaden, säger Lie Junius, Director of Pubilc Affairs at Goodyear.

Redan första dagen, i maj 2012, då reglerna implementerades var Goodyear den första tillverkaren att introducera AA-märkta däck. Sedan dess har Goodyear fortsatt att arbeta med teknologin bakom däcken, för att vidare förbättra konstruktionerna och gummiblandningen samt öka produktionen.

– Vi är exalterade över att nu kunna erbjuda marknaden åtta nya AA-märkta däckstorlekar. Vi är och har alltid varit engagerade till att bidra med innovation och kvalitet inom däckindustrin. Vår nya EfficientGrip Performance-serie är ett bevis på att vi fortsätter att arbeta för detta åtagande, säger Hans Vrijsen, Marketing Director Goodyear Europe, Middle East and Africa.

De åtta EfficientGrip Performance däcken med AA-märkning finns i storlekarna: 205/55R16 94W XL, 205/55R17 95V XL, 215/55R16 97H XL, 215/55R16 97W XL, 215/55R17 98W XL, 225/50R17 98V XL, 225/55R17 101W XL and 225/60R16 102W XL.

För mer information om Goodyear och Dunlop på internationella motormässan i Geneve, besök gärna www.goodyear-press.com för pressmaterial, eller följ oss på Twitter @goodyearpress

(1)Av de 76 storlekarna i Efficient Grip Performance-serien är 8 storlekar AA, 53 är BA, 2 är BB, 11 är CA, 1 är BC och 1 storlek är BC-märkt.

(2)Av de 76 storlekarna i Efficient Grip Performance-serien är 8 storlekar AA, 53 är BA, 2 är BB, 11 är CA, 1 är BC och 1 storlek är BC-märkt.