Goodyear-vitbok visar: lagstiftare bör spela ännu större roll i att driva på åkeribranschens utveckling

Stockholm, 14 oktober 2014 – Goodyear lanserar idag sin vitbok ”Mobility of the Future: Smart Fleets and the Future of the Transport Industry” på företagets åkerikonferens i Bryssel. Den
viktigaste slutsatsen i rapporten är att lagstiftare bör driva på åkeribranschens utveckling ännu mer.
Goodyears vitbok innehåller nya forskningsresultat och åtgärdsstimulerande rekommendationer för europeiska och nationella policymakare, exempelvis klarare incitament för att etablera bränsleeffektiva fordonsparker och att främja EU:s däckmärkning ännu mer för att maximera deras
potential.

Goodyears forskning visar att åkerichefer anser att lagstiftare spelar en viktig roll när det gäller att driva på utvecklingen för åkeribranschen. 53 % av åkericheferna är för fler incitament för miljövänligare fordonsparker, medan 60 % är för incitament för att köpa bränsleeffektiva
däck.  En av tio (11 %) åkerichefer uppger effekter av lagstiftning som en av de två främsta utmaningarna hela vägindustrin står inför.  Nästan tre av fyra (74 %) åkerichefer tror att lägre bränsleskatter skulle gynna vägtransportbranschen, medan 72 % är för investeringar i vägnätet.

Andra viktiga slutsatser i vitboken ”Mobility of the Future: Smart Fleets and the Future of the Transport Industry” innefattar:

• Fyra av tio (40 %) åkerichefer uppger
    fortfarande stigande bränslekostnader som sin viktigaste fråga;
  • För att tackla den stigande bränslekostnaden säger nästan alla (92 %) åkerichefer att de mäter sina fordonsparkers bränsleförbrukning;
  • Två tredjedelar (66 %) av åkericheferna som använder telematik förser även sina förare med relevant information så att de kan köra mer bränsleeffektivt;
  • Att anlita och behålla skickliga förare är också av högsta prioritet för åkerichefer, och en fjärdedel (25 %) uppger detta som sin viktigaste eller näst viktigaste fråga.

”Vår forskning visar att vägtransportbranschen vill bli ännu mer hållbar. Den visar tydligt att åkerier redan investerar i teknik som minskar bränsleförbrukningen och behöver ytterligare stöd från europeiska och nationella lagstiftare.  Vår vitbok innehåller åtgärdsstimulerande rekommendationer för hur institutioner kan hjälpa transportbranschen att driva på utvecklingen för en hållbar framtid”, säger Michel Rzonzef, vice vd för Goodyears verksamhet för kommersiella fordon i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Goodyear lanserade sin vitbok på företagets andra åkerikonferens i Bryssel, med fokus på vägtransportbranschens framtid.  Under konferensen diskuterades lösningar för att uppnå en hållbar transportindustri, både genom lagstiftning och fordonsteknik.

Rekommendationer till europeiska lagstiftare:

• Incitament till bränsleeffektiva fordonsparker;
  • Främjande av EU:s nya däckmärkning;
  • Obligatoriska system för övervakning av däcktryck (TPMS) för nya kommersiella fordon för att öka bränsleeffektiviteten;
  • Klarhet i reformer av regler relaterade till vikter och dimensioner för kommersiella fordon;
  • Vidare riktlinjer för gränsöverskridande verksamheter för större fordon;
  • Mer stöd för att dra maximal nytta av ny telematikteknik, som harmoniserade standarder för telematik
  • Extra stöd från lagstiftare till vägtransportsektorn för att attrahera och behålla skickliga förare.

”Vi såg på branschens framtid ur perspektivet för de åkerier som fokuserar på att skapa effektivitet, innovation och dialog. Vi är stolta över att kunna erbjuda en analys av både utmaningarna och lösningarna.  Jag är säker på att vi tillsammans kan åstadkomma den effektivitet branschen behöver. Goodyear kommer att spela sin roll när det gäller att driva på utvecklingen för en hållbar framtid för
transportbranschen”, säger Darren Wells, vd för Goodyears verksamheter i Europa, Mellanöstern och Afrika, i sitt tal.

Konferensen förde samman en mängd representanter från EU:s institutioner, branschen och akademier, bland annat João Aguiar Machado, Europeiska kommissionens generaldirektör för mobilitet och transport, för att diskutera slutsatserna i Goodyears vitbok och transportbranschens framtid.

Goodyears Mobility of the Future-konferens var den andra i sitt slag, och belyste företagets fortsatta stöd åt åkerier, branschen och lagstiftare, såväl som dess fortfatta engagemang som nyckelspelare i
transportbranschen.

Om undersökningsmetoden

Undersökningen genomfördes av ReputationInc på uppdrag av Goodyear för att bättre förstå de
utmaningar åkerichefer i Europa står inför. Undersökningen omfattade 24 frågor och spreds till åkerichefer i nio olika länder: Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Polen, Turkiet och Storbritannien. Totalt 576 åkerichefer deltog i undersökningen på webben. Fältstudier utfördes från april till juni 2014.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 69 000 anställda och tillverkning på mer än 50 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio, och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter
branschstandarden för teknik och prestanda.
Goodyear Dunlop Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns mer än 400 olika däck i drygt 55 storlekar. Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck
från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo.  Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions Internet och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear flest servicetjänster i branschen.

Gå in på www.goodyear.com för mer information om Goodyears produkter.