Goodyear Eagle-360

Goodyears Eagle-360 utsett till en av de bästa uppfinningarna 2016 av Time Magazine

Konceptdäcket Eagle-360 från Goodyear Tire & Rubber Company har utsetts till en av årets bästa uppfinningar i "The 25 Best Inventions of 2016" av tidskriften Time Magazine.

Varje år gör teknikredaktörerna på Times en lista över årets "bästa uppfinningar som gör världen bättre, smartare och – i vissa fall – lite roligare". Årets lista innehåller 25 uppfinningar. Förutom Goodyears konceptdäck Eagle-360 återfinns bland annat ett virtual reality-headset, skor som knyter sig själva, ett soltakssamarbete mellan Tesla och SolarCity, och elbilen Chevy Bolt.

"Genom att förarens interaktion och inblandning hela tiden minskar i självkörande bilar kommer däck att spela en ännu viktigare roll som den huvudsakliga länken till vägen", säger Goodyear’s Chief Technical Officer Joe Zekoski. "Goodyears konceptdäck spelar en betydande roll i den framtiden, både som kreativ plattform för att tänja på gränserna för konventionellt tänkande och som testbädd för nästa generations teknik."

Goodyear Eagle-360 är ett sfäriskt designkonceptdäck som ger självkörande bilar perfekt manövrerbarhet, anslutning och biomimikry för att öka säkerheten. En djupgående beskrivning av tekniken för konceptdäcket finns online på http://youtu.be/95zHNPqouOQ.

"Även om Eagle-360 är ett framtidskoncept utgör det en grundläggande aspekt av Goodyears innovationsstrategi och vår vision för smart och säker mobilitet."

En fullständig lista över Times " The 25 Best Inventions of 2016" finns online på http://time.com/4572079/best-inventions-2016/.