Goodyears nya generation lastbilsdäck snart här

Goodyear meddelar idag lanseringen av en ny generation lastbilsdäck.  Två helt nya serier med lastbilsdäck kommer att nå den europeiska marknaden i september: KMAX och FUELMAX, bestående av styr-, driv- och trailerdäck.  Namnen anspelar på deras egenskaper: KMAX är Goodyears nya ’kilometerkung’ byggt för maximal körsträcka, medan FUELMAX är framtaget för maximal bränsleeffektivitet.  De nya däcken riktar fokus från typen av verksamhet, det vill säga fjärr- eller regionaltransporter, och mot den ekonomiska prioriteringen, som kan vara körsträcka eller bränsleeffektivitet.  KMAX och FUELMAX handlar om kostnadsoptimering och att bidra till framgångarna för de operatörer som använder dem.

De nya serierna kommer att underlätta åkeriernas däckval.  Nu kan operatörer välja däck utifrån typen av verksamhet och dess behov, med körsträcka eller bränsleeffektivitet som främsta prioritering.

Utan att kompromissa med däckens övergripande prestanda ger de nya däcken från Goodyear verksamheten flexibilitet för framgångsrika fjärr- och regionaltransporter – året om.

Goodyears KMAX- och FUELMAX-däck genomgår för närvarande rigorösa fälttester, med utvalda europeiska lastbilsåkerier som deltar i den omfattande testningen.  Testresultaten såväl som mer information om däckens egenskaper kommer snart.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 69 000 anställda och tillverkning på mer än 52 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio, och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Dunlop Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns mer än 400 olika däck i drygt 55 storlekar.  Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo.  Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions Internet och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear flest servicetjänster i branschen.

Gå in på www.goodyear.com för mer information om Goodyears produkter.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181