Dunlop vald som partner för exklusiva handbyggda Krugger.

”Inte bara en motorcykel utan ett konstverk”. Dunlop vald som partner för exklusiva handbyggda Krugger "Yardbuilt" SR400.

• Krugger SR400 är en hyllning till det arbete som Valentino Rossis ingenjör, Bernard Ansiau, gjort.
  • Handbyggd, unik och kraftfull – Dunlops klassiska däck valda för att ge grepp.

Krugger Motorcycles har uppnått kultstatus för sina unika, custombyggda motorcyklar. Sedan 2002 har företaget vunnit över 30 internationella priser för sina specialbyggen. Krugger har även utsetts till 2014 års världsmästare inom custombygge av motorcyklar (första världsmästartiteln 2010).

En Krugger kan vara vacker, men den måste också ha prestanda. För sitt senaste spännande projekt har Krugger valt Dunlop som däckpartner.

Företagets grundare, Fred Krugger, har idag presenterat en alldeles särskilt skapelse, baserad på en Yamaha SR400. Designen hedrar Bernard Ansiau, som i många år har varit ingenjör och mekaniker åt MotoGP-legenden Valentino Rossi.

Krugger SR400 har fått Ansiaus personliga godkännande: "Jag är mycket imponerad av vad Fred Krugger har gjort eftersom det gäller min personliga historia och min passion. Det här är inte längre bara en motorcykel utan ett riktigt konstverk. Fred Krugger är en trollkarl och en verklig konstnär. Jag är imponerad. Det här är riktig konst. "

SR400 är utrustad med Dunlops K82- och TT100-däck. De valdes av Krugger av två huvudskäl. Först och främst har däcken teknologier som inspirerats av Dunlops klassiska motorcykeldäck som vunnit åtskilliga lopp. TT100 fick sitt namn eftersom det var det första vägdäck som uppnått en medelhastighet på över 100 miles/tim (160 km/tim) på Isle of Man TT. Dessutom har Dunlop-däcken ett autentiskt klassiskt utseende som kompletterar Krugger-motorcykelns utseende – något som är viktigt för ett customprojekt.

Xavier Fraipont, Managing Director för Dunlop Motorcycle and Motorsport, kommenterade: "Vi är stolta över att ha valts ut för Krugger-projektet. Dunlop var valet för Valentinos 250GP- och 125GP-segrar i världsmästerskapen och det här projektet är en fantastisk länk till de framgångarna. Vi har också ett engagemang för att tillverka moderna däck med klassisk stil. De däcken, t.ex. TT100 och K82, är perfekta för ett så unikt konstverk."

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 66 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 49fabriker i 20 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu

.