Ny digital innovation ger snabbare och mer exakt däckunderhåll

Ny digital innovation ger snabbare och mer exakt däckunderhåll

Stockholm, 23 juni 2015 – Goodyear introducerar en helt ny mobilapp som ska snabba upp och förbättra kvaliteten på de tjänster som företaget erbjuder kunder i Europa. Med den nya appen eJob kan tjänsteoperatörer omedelbart registrera och ta emot information på vanliga surfplattor. På så sätt kan information och foton överföras direkt till Goodyears däckhanteringssystem FleetOnlineSolutions (FOS) och teknikern kan ta emot tjänstedata.

Tillhandahållandet av däckhanteringstjänster och Goodyears FleetOnlineSolutions, där eJob ingår, är mycket viktigt för lastbilsparker. Den digitala innovation som appen tillför gör däckhanteringen snabbare och mer exakt. Dessutom kan kunder följa däckrelaterat arbete online i realtid.

Goodyears eJob-app är snabb och enkel att använda för allt däckrelaterat arbete på en lastbil. Med appen kan man även överföra och ta emot all relevant information, inklusive däckposition och andra data. Eftersom man använder en GSM-surfplatta kan data skickas och tas emot på plats under arbetets gång. Man kan även ta foton av lastbilsdäck och lägga till kommentarer om däcket behöver bytas ut. På så sätt kan lastbilsoperatören praktiskt taget se däcket och orsaken till att det behöver bytas ut. Den nya eJob-appen kan användas på flera olika språk och är därmed lätt att använda över hela Europa.

Med enkla popup-menyer får däcktekniker tillgång till däckrelaterad information som däcktryck och andra viktiga data. All information är omedelbart tillgänglig för alla Goodyears 2 000 TruckForce-verkstäder i Europa och anlitade tjänsteleverantörer.

”De fördelar vad gäller snabbhet och exakthet som eJob-appen tillför våra däckhanteringstjänster är fantastiska”, säger Waldek Jarosz, Director Fleet Solutions Truck Tires Goodyear, Europa, Mellanöstern och Afrika. ”Vi är övertygade om att vårt FleetOnlineSolutions-program är branschens bästa. Och det har blivit ännu bättre tack vare vår nya eJob-app. Antalet lastbilsparker som väljer FleetOnlineSolutions och vår däckhanteringstjänst FleetFirst växer ständigt i Europa eftersom vi erbjuder parkoperatörerna tydliga fördelar.”

Det faktum att kunderna har omedelbart tillgång till FOS via Internet gör det särskilt attraktivt. Det innebär att de kan följa de arbeten som utförs allteftersom de framskrider. En kund i Finland kan till exempel se hur ett däck underhålls eller tas bort från hans lastbil i Italien tack vare att teknikern använder eJob.

Goodyear eJob ingår i Goodyears webbaserade däckhanteringslösning FleetOnlineSolutions. Med hjälp av appen kan däckmontörer registrera alla nödvändiga jobbdata på plats. Informationen skickas sedan direkt från en surfplatta till FOS-webbplatsen där informationen omedelbart blir tillgänglig för kunden. Goodyears nya eJob-app finns nu tillgänglig för gratis nedladdning i onlinebutiken Google Play.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 67 000 anställda och tillverkning på mer än 50 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Dunlop Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns mer än 400 olika däck i drygt 55 storlekar. Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland annat DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo. Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear ett av de bredaste utbuden av servicetjänster i branschen.

Gå in på www.goodyear.com för mer information om Goodyears produkter.

.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181