Ny undersökning visar: Sex av tio svenskar skulle inte stanna för att hjälpa en medtrafikant

Motorstopp är något alla kan drabbas av och i ett sådant läge hoppas man att vänliga medtrafikanter ska assistera en. Men hur hjälpsamma är egentligen svenskarna? En undersökning från Goodyear visar att det kan vara svårt att få hjälp då färre än varannan svensk skulle stanna om en medtrafikant fått motorstopp vid sidan av vägen. Goodyear vill nu uppmärksamma alla som gör goda gärningar i trafiken och genomför därför det årliga initiativet Vägens hjälte.

Sommartider kopplas ofta ihop med ledighet, bilsemestrar och soligt väder. Men klimatet på vägarna ser dock inte ut att vara allt för ljust om man skulle råka ut för exempelvis ett motorstopp. En ny undersökning som Goodyear gjort i samband med årets upplaga av tävlingen Vägens hjälte visar att svenskarnas hjälpsamma anda är låg. Bara 42 procent skulle nämligen stanna för att hjälpa en medtrafikant som fått motorstopp vid sidan av vägen. En siffra som är lägre jämfört med föregående år, då 47 procent uppgav att de skulle hjälpa en medtrafikant med motorstopp. Bäst chans till hjälp har man i norra Sverige, där fler än varannan uppger att de skulle hjälpa en medtrafikant i nöd.

– Många ute på vägarna antar ofta att folk redan fått hjälp och tänker därför att det inte är nödvändigt att stanna. Att i princip alla har mobiltelefoner och kan ringa och be om hjälp tror vi också spelar in i att många inte stannar för att hjälpa en medtrafikant. Vi får dock inte glömma alla vänliga själar därute som faktiskt gärna hjälper andra och det är dessa vi vill lyfta fram med denna tävling. Alla hjälpsamma gester leder till ett bättre klimat i trafiken och det vill vi uppmuntra till, säger Sofia Koski, Nordisk marknadschef på Goodyear.

Tävling ska hitta vägens hjälte 2018
Initiativet Vägens hjälte fick stor uppmärksamhet 2017 med många fina bidrag och nu vill Goodyear hitta årets hjälte ute på vägarna. I tävlingen som startar den i början av juli och avslutas i november via Goodyears kampanjsida www.vagenshjalte.se, kan vem som helst nominera sig själv, en vän, eller någon annan som har gjort en god gärning i trafiken.

– Vi är väldigt stolta över förra årets tävling och ser fram emot en ny omgång av Vägens hjälte. Engagemanget var enormt förra året och det stora intresset är ett bevis på att det inte bara är vi som tycker att detta är ett utmärkt sätt att lyfta alla vardagshjältar, fortsätter Sofia Koski, Nordisk marknadschef på Goodyear.

Om du befinner dig i trafiken, skulle du stanna och hjälpa en medtrafikant som fått motorstopp vid sidan av vägen?

Svar Riks Stockholm Skåne, Halland, Blekinge Södra mellersta Sverige Norra mellersta Sverige Norra Sverige Män Kvinnor
Ja 42 % 42 % 42 % 37 % 41 % 53 % 48 % 36 %
Nej 58 % 58 % 58 % 63 % 59 % 47 % 52 % 64 %

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 5–6 juni 2018 har sammanlagt 1 018 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

För mer information, kontakta gärna:
Peter Larsson, PR-ansvarig i Norden, peter@agency.se, +46 736 640 448.
Sofia Koski, Nordic Marketing Manager, Goodyear Dunlop, sofia_koski@goodyear.com, +46 706 96 10 49.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 65 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 48 fabriker i 22 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu