Världsrekord på Goodyear-däck

Världsrekord på Goodyear-däck

Mean Green, världens snabbaste hybridbil, har satt två nya världsrekord i hastighet på Goodyear-däck. Den 27 april 2012 Wendover Airfield i Utah, USA, slog Volvo-byggda lastbilen som ägs och drivs av Boije Ovebrink, två internationella hastighetsrekord. De nya rekorden omfattar stående kilometer och flygande kilometer[1].

De preliminära resultaten[2]  blev:

• Stående kilometer - 153,252 km / h (tidigare 152,253 km / h)
• Flygande kilometer -236,577 km / h (tidigare 218,780 km /h)

Mean Green genererar enorma 2.100 hästkrafter (1566 kW) och 6770 Nm vridmoment - varav 200 hästkrafter (149 kW) och 1198 Nm av vridmoment kommer från den elektriska motorn. Aerodynamik spelar också en viktig roll för att uppnå toppfart, så Volvos designers valde en nordamerikansk VN hytt och anpassade den till den optimala aerodynamiska formen för lastbilen.

Däck som klarar de enorma påfrestningar är viktiga och Goodyear har arbetat nära med Volvo i detta projekt och specialutvecklat däck för Mean Green. Noll till 100 km / h på fyra sekunder är imponerande för en bil, än mindre en lastbil som väger sex ton. Men det är precis det Boije Ovebrink uppnått genom att bryta världsrekordet på Goodyear-däck. De är specialbyggda och baseras på 495/45R22.5 Marathon Long Haul drive, som kan motstå det enorma vridmoment och höga hastigheter som krävs.

[1] Standing kilometer – The truck starts off from a standstill, spanning the 1,000-meter course in one direction and then the other. The average speed from the two runs is noted as the official figure. Flying kilometer – The truck is in motion prior to spanning the defined 1,000-meter course in each direction.

[2] The new world records are subject to FIA recognition, which will occur in about 30 to 60 days.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.