Google hjälper svenska företag ta det mobila steget - lanserar howtogetmo.se för mobilvänliga webbplatser

På väg hem från jobbet en kylig höstdag slår det dig plötsligt att det är hög tid att byta till vinterdäck på bilen. Medan du har det i färskt minne tar du fram din smartphone, söker på "däckbyte" och möts omedelbart av ett antal bra träffresultat. Sajterna du tittar in på är alla mobilanpassade och lättnavigerade från din mobil. Du lägger också märke till att sökresultaten har en lokal koppling – leverantörerna som dyker upp finns alla nära dig och du se exakt var på en karta. Några av dem har dessutom klickbara telefonnummer vilket gör det lätt att komma i kontakt. Inom ett par minuter har du bokat en tid för däckbyte och det hela är löst.

Känner du inte igen dig i den positiva kundupplevelsen som i exemplet ovan? Det är tyvärr inte ovanligt. Mer än hälften av oss svenskar har idag en smartphone och situationer liknande detta uppstår hundratusentals gånger varje dag. Men tyvärr möts de flesta av sajter som helt enkelt inte är anpassade för smartphones eller mobilt användande. Det kan handla om sidor som inte laddar ordentligt, som kräver att man zoomar in på rätt del av sidan, telefonnummer som inte är klickbara eller fysiska adresser som inte länkar till karttjänster. Förutom irriterade konsumenter innebär detta i sin tur att många företag går miste om affärer. Faktum är att fyra av tio kunder som inte hittar den information de söker eller kan handla på det sätt de vill tappar tålamodet och går istället direkt till en konkurrent (Compuware and Brand Anywhere + Luth Research)

För att hjälpa svenska företag att ta det mobila steget lanserar Google nu howtogetmo.se - en sajt som konkret hjälper företag att skapa en mobilvänlig webbsida som är formgiven specifikt för mobila användare och mobila enheter.

Det här hittar du på howtogetmo.se:

• Se vad dina kunder ser: Skriv in adressen till en webbplats i GetMoMeter och se hur din webbplats ser ut i en mobiltelefon. GetMoMeter analyserar din webbplats och ger dig rekommendationer kring hur du gör webbplatsen mer mobilvänlig.
  • Lär dig om varför mobilt är viktigt: Informationsgrafik med den senaste statistiken hjälper dig att förstå mobila trender och varför mobilvänliga sidor gör skillnad.
  • Inspireras av utmärkta exempel: Se och lär av svenska företag som gör det på rätt sätt och få tio konkreta tips för mobila webbplatser.
  • Hitta en utvecklare för mobila plattformar: Lista över svenska utvecklare och partners som kan hjälpa dig bygga din mobila webbplats.