Googles svenska topplista över populäraste sökord 2009

2009 har utmärkts av lågkonjunktur och ekonomisk osäkerhet och spåren syns på nätet.

"Under 2009 har svenskarna sökt mer på tåg och nära resmål än flyg och långväga destinationer samtidigt som skatteverket deklaration och betalningsanmärkningar ligger högt upp bland populära sökningar på Google i Sverige," berättar Andreas Svenungsson, PR och kommunikationschef.

Andra intressanta trender är att nya nätbaserade tjänster som spotify och translate har dykt upp bland sökningarna. Allt kan utläsas ur Googles årliga Zeitgest, Tidsanda, som visar vilka ord svenskarna sökt mest på under året och vilka ord som ökat mest i popularitet.

Mest populära sökord i Sverige

1. facebook

2. youtube

3. blocket

4. google

5. eniro

6. aftonbladet

7. lexikon

8. bdb (bilddagboken)

9. tradera

10. hotmail

Sökord som vuxit snabbast i popularitet i Sverige

1. spotify

2. translate

3. facebook

4. eniro

5. blocket

6. blogg

7. bdb (billddagboken)

8. hotmail

9. hitta

10. google

Andra intressanta svenska trender hittar du på  http://www.google.com/intl/sv/press/zeitgeist2009/index.html

Google Zeitgeist visar inte bara vad som är intressant i Sverige utan ger också en insikt i vilka ämnen som är mest intressanta globalt. På vår globala Google Zeitgeist-sida google.com/zeitgeist2009 hittar du de mest populära sökorden från över 50 länder, bland annat politiska kandidater i Sydafrika, nyhetssökningar i Förenade Arabemiraten och elektronikvarumärken i Honkong.

Årets snabbast växande sökord visar att vi är intressade av så vitt skilda områden som popkultur (med pop-kungen i topp, följt av sökningar på filmen New Moon och artisten Lady Gaga) och sociala nätverk och nya teknologier som Windows 7 och Torpedo Gratis:

Snabbast växande sökresultaten globalt:

1. michael jackson

2. facebook

3. tuenti

4. twitter

5. sanalika

6. new moon

7. lady gaga

8. windows 7

9. dantri.com.vn

10. torpedo gratis

För ytterligare information om Google Zeitgeist i världen, gå till: google.com/zeitgeist2009

Om Zeitgeist

Google avslöjar tidsandan på nätet eller Zeitgeist som det heter på tyska, genom att analysera de miljarder sökförfrågningar som görs på Google varje år.  Förutom denna Zeitgeistanalys som genomförs i slutet av året, har vi också ett antal verktyg som visar globala och regionala historiska och aktuella sökmönster. Google Zeitgeist-verktygen kan inte användas för att identifiera enskilda användare eftersom de är baserade på  anonymiserade, sammanlagda resultat av hur ofta ett visst sökord används under en tidsperiod. Verktygen finns tillgängliga året runt för vem som helst som vill ha kul, undersöka och lära sig på: www.google.com.zeitgeist.

Googles innovativa sökteknologi kopplar samman miljoner människor med information varje dag. Google, som grundades 1998 av Stanford-studenterna Larry Page och Sergey Brin, är idag en av de mest framstående webbverksamheterna på alla stora världsmarknader. Googles riktade annonseringsprogram ger företag av alla storlekar mätbara resultat, samtidigt som det förbättrar sökarens webb-upplevelse. Googles huvudkontor ligger i Silicon Valley och företaget har kontor i Nord- och Sydamerika, Europa och Asien. För ytterligare information var vänlig gå till:www.google.com

Andreas Svenungsson, Head of PR & Communications
Epost: asvenungsson@google.com