Meddela din Latitude med hjälp av Google

Hur ofta har du frågat dina vänner "Var är du?" Med hjälp av Google kan frågan få ett svar innan den ens ställts. Idag lanserar vi Google Latitude, en valbar funktion i Google Maps för mobiler, som gör att att du kan dela med dig information om var du befinner med dina vänner och din familj. Den visar inte exakt plats, men du får en bra uppfattning om var dina vänner finns vid ett givet tillfälle.

Du väljer funktionen via ditt Googlekonto och sedan kan du bjuda in vänner och familjemedlemmar att också vara med på Google Latitude. Så snart de accepterat inbjudan kan du se en bild av dem på en karta i din mobil. Med hjälp av Google Latitude kan du organisera ett spontant möte när du ser en vän i närheten, känna dig närmare vänner och bekanta som befinner sig långt borta och hitta vänner i stora folkmassor som exemplevis sportevenemang eller konserter. Med Google Latitude kan du klicka på en väns ikon på kartan för att ringa, skicka snabbmeddelande eller mejla dem. Latitude kan också ge vägbeskrivning till platsen de befinner sig på.

Självklart funderade vi länge över hur vi skulle se till att användare hade fullständig kontroll över hur och när de vill bli hittade. Efter att du visat var du finns kan du gömma dig från enskilda vänner individuellt eller från alla vänner på en gång och du kan stänga av Google Latitude helt och hållet när du vill. Du kan justera hur du delar med dig av personuppgifter i Latitude dvs du bestämmer hur lite eller mycket information du vill dela med dig om var du befinner dig och med vem. För ytterligare information om Google Latitudes hantering av personuppgifter titta på denna video.

Google Latitude finns i 27 länder och för en rad mobiler inklusive:

•        De flesta BlackBerry- mobiler som kan hantera färg
  •        De flesta Windows Mobile 5.0+ mobiler
  •        De flesta Symbian S60 mobiler (Nokia smartphones)

Stöd för iGoogle-användare och produkter som är baserade på Android, som till exempel T-Mobile G1, och Apples iPhone kommer inom kort.

För att komma igång gå till http://google.se/latitude med din mobila webbläsare för att ladda ned Google Maps för mobiler med Latitude.

Mer pressinformation finns här: https://sites.google.com/a/pressatgoogle.com/latitude/

Googles innovativa sökteknologi kopplar samman miljoner människor med information varje dag. Google, som grundades 1998 av Stanford-studenterna Larry Page och Sergey Brin, är idag en av de mest framstående webbverksamheterna på alla stora världsmarknader. Googles riktade annonseringsprogram ger företag av alla storlekar mätbara resultat, samtidigt som det förbättrar sökarens webb-upplevelse. Googles huvudkontor ligger i Silicon Valley och företaget har kontor i Nord- och Sydamerika, Europa och Asien. För ytterligare information var vänlig gå till: www.google.com

Helena Liden,

JustPR