Nu kommer Ocean i Google Earth

STOCKHOLM (2 februari 2009) Google lanserar idag Ocean i Google Earth, en ny funktion som ger användare möjlighet att dyka ned i världshaven, utforska haven i 3D och hitta havsrelaterad information från marinexperter. Ocean i Google Earth kombinerar information om undervattensterräng med expertinnehåll så besökare kan utforska några av de mest svårtillgängliga områdena i världen. Virtuella resenärer kan simma runt undervattensvulkaner, se videoklipp om exotiskt marinliv, läsa om vrak, och själva bidra med material och videoklipp om favoritplatser för surfing eller dykning.

Oceanfunktionen finns med i den nyaste versionen av Google Earth. Användare som zoomar in på havet kommer att se en dynamisk vattenyta. Genom att dyka under ytan kan de navigera över en tredimensionell havsbotten och titta på bland annat den mittatlantiska ryggen, världens längsta undervattensbergskedja, som sträcker sig 50,000 km runt jorden. Här finns också 20 lager med information från ledande vetenskapsmän och havsforskare. Lagren består av:

• Explore the Ocean - Utforska Haven med bilder och videoklipp från intressanta platser i världshaven. Materialet kommer från mer än 80 olika personer och organisationer runt om i världen
  • Marine Protected Areas - Skyddade Marinområden innehåller bland annat information om Stora Barriärrevet i Australien
  • Animal Tracking - Djuspårning följ satellittaggade havsdjur exempelvis valar
  • Dead Zones - Döda Områden, Seafood Watch - Fisk och skaldjur i farozonen och Fish to Eat - Fisk att äta ger information om effekterna av överfiske och vad du kan göra för att hjälpa till
  • Coustea Ocean World - Cousteaus havsvärld - titta på arkivfilmer med den världsberömda havsutforskaren Jacques Cousteau. Här finns bland annat tidigare aldrig visat material från historiska expeditioner.

Ocean i Google Earth har utvecklats i nära samarbete med oceanografen och havsutforskaren Syliva Earle på National Geographic Society tillsammans med en rådgivande grupp med ledande havsförespråkare och vetenskapsmän.

- Nu är Google Earth hel! säger Sylvia Earle. Någonting stort, blått och fullt med liv har visat sig och det kommer att ge ett nytt sätt att se på världen. Det visar upp nya kombinationer bestående av land, vatten och himmel - allt det som gör jorden till vårt hem. Ocean i Google Earth är inte bara rolig att utforska, funktionen har också stor betydelse för att göra fler medvetna om hur viktig den blå delen av vår planet är. Den påverkar allt vi håller kärt - vår ekonomi, hälsa, säkerhet och viktigast av allt, vårt liv.

- Google Earth främjar Googles mission genom att göra information om de mest svårtillgängliga områdena på jordklotet (och i rymden) enkelt tillgängliga för alla som har en dator och en internetuppkoppling, säger Googles CEO Eric Schmidt.

- De nya funktionerna som lanseras idag är ytterligare ett steg på väg, att öppna upp världens hav för virtuell utforskning och att göra det möjligt för användare att resa bakåt i tiden. Möjligheterna är oändliga.

Andra nya funktioner i Google Earth 5.0

Förutom Ocean, har vi arbetat hårt för att introducera andra användbara verktyg i Google Earth. Dessa inkluderar:

•          Tidsresor:  res tillbaka i tiden och se förändringar i områden tack vare historiska satellitbilder. Se exempelvis bygget av tysklands stadium inför världskuppen i fotboll 2006, följ hur den afrikanska Lake Chad blir till öken och se hur isen smälter på Grinnell-glasiären i Montana, USA.
  •          Guidade turer: skapa guidade turer med bilder och annat material i Google Earth
  •          GPS -trackning: ladda upp information från din GPS till Google Earth och gör det enkelt att visualisera och mäta joggingrundor, promenader och cykelrutter.

Google Earth finns nu på 40 språk.

Om Google Earth

Google Earth kombinerar satellitbilder, kartor och Googles kraftfulla söktjänst för att göra världens geografiska information tillgänglig och användbar på ett enkelt sätt. Sedan lanseringen i juni 2005 har Google Earth laddats ned över 400 miljoner gånger. Google Earth kan laddas ned gratis på http://earth.google.com/

Googles innovativa sökteknologi kopplar samman miljoner människor med information varje dag. Google, som grundades 1998 av Stanford-studenterna Larry Page och Sergey Brin, är idag en av de mest framstående webbverksamheterna på alla stora världsmarknader. Googles riktade annonseringsprogram ger företag av alla storlekar mätbara resultat, samtidigt som det förbättrar sökarens webb-upplevelse. Googles huvudkontor ligger i Silicon Valley och företaget har kontor i Nord- och Sydamerika, Europa och Asien. För ytterligare information var vänlig gå till: www.google.com

Helena Liden,