Sex lokala finalister kämpar om att bli tidernas första Digitala Gasell

I 13 år har Dagens Industri utsett årets Gaseller, Sveriges snabbast växande företag. I år har en helt ny kategori initierats i samarbete med Google - den Digitala Gasellen. Grunden till partnerskapet är insikten om att internet har blivit en oerhört viktig faktor för de svenska företagens tillväxt och framgång.

Våra studier visar att de svenska företag som anammar internet växer betydligt snabbare än de som inte gör det. 7 av 10 svenskar handlar regelbundet på nätet, vi är bland världens mest frekventa smartphoneanvändare och är uppkopplade dygnet runt. Med den Digitala Gasellen vill vi hylla de företag som fångar upp dessa möjligheter och ligger i framkant att nyttja nätet kreativt och effektivt “, säger Stina Honkamaa, Sverigechef på Google.

Kriterierna för en Digital Gasell är, förutom att kvalificera sig som ett gasellföretag, att man har anpassat sin affär till att möta konsumenternas nya onlinedrivna beteende och använder internet och dess möjligheter för att utveckla sin egen, eller andras, affär.

Sex lokala Digital Gaseller har utsetts i en landsomfattande gasellturné som ägt rum under hösten. Vid den stora gasellgalan i Stockholm den 3 december kommer en av dessa att koras till 2012 års Digitala Gasell. Vinnaren belönas bland annat med en inspirationsresa till Googles huvudkontor i Mountain View, Kalifornien.

Sex företag kämpar om att bli den första Digitala Gasellen. Här följer de lokala finalisterna och motiveringarna bakom deras utmärkelser:

Vinnare Jönköping 3/10: DreamGroup
DreamGroup sköter kort och gott lagerhållning, leveranser till kunder och alla returer för företag med e-handel. Detta är ett utmärkt exempel på hur man utvecklat en helt ny affärsidé baserad på den nya tidens internetekonomi. DreamGroups kunder finns enbart på nätet, och de marknadsför också sig själva via nätet. Då e-handeln i Sverige växer snabbt och e-butikerna blir allt fler är vi övertygade om att DreamGroup och deras affärsmodell är vinnare även på lång sikt!”

Vinnare Linköping 10/10: Proactive Gaming
Vinnare av den digitala gasellen i Linköping är ProactiveGaming. Nätbaserade spel har vuxit explosionsartat de senaste åren och ProactiveGaming drar nytta av detta på bästa sätt med deras utvecklade e-gaming-lösningar för framförallt betting-industrin. Detta är ett utmärkt exempel på hur man utvecklat en affärsidé baserad på den nya tidens internetekonomi och konsumentbeteenden. Då spelar det kort och gott ingen roll var i världen man befinner sig - skyltfönstret finns mot den globala marknaden och vi är helt övertygade om att ProactiveGaming kommer fortsätta blomstra!

Vinnare Umeå 17/10: Toontrack
Den digitala gasellen är en föregångare på hur man drar nytta av internet för att stärka och växa sin affär. Vinnaren i Umeå är ett bevis på just detta. Toontrack är ett första klassens exempel för hur internet inte bara är en försäljningsplattform utan skapar ett internationellt skyltfönster mot en global marknad. Toontracks kunder finns på nätet, och de erbjuder en rad möjligheter för köp, nedladdningar, köp, support och dialog online. Dessutom är de mycket skickliga i att använda nätet som en plattform för marknadsföring. Oavsett om det handlar om inspiration via YouTube, dialog via Twitter eller sökordsmarknadsföring för att fånga upp köpsignalerna - Toontrack är där kunden är.

Vinnare Malmö 24/10: Tailorstore
I en tid när 7 av 10 svenskar handlar på nätet och är världsbäst på att använda sina smartphones finns företag som med nya affärsidéer och smart marknadsföring nyttjar detta faktum. Tailorstore är en föregångare på att vara där kunderna är online och genom smarta lösningar och e-handel växer sin affär så det knakar. Genom att dessutom på ett skickligt sätt använda nätet som en plattform för marknadsföring där bland annat sökordsmarknadsföring smart och enkelt fångar upp köpsignalerna är ett strålande exempel på hur man kan växa sin kundbas - lokalt som globalt.

Vinnare Örebro 7/11: Väskan
Att nyttja internet behöver inte handla om att vara ett nytt Spotify - tvärtom, genom att digitalisera sin befintliga verksamhet finns enorm tillväxtpotential. Väskan har funnits i över 75 år och gått från en butik till flera. Steget ut på internet skedde 2008 och sedan dess har webbförsäljningen vuxit till att stå för halva omsättningen. Och framtidsambitionen är stor. I en tid då 7 av 10 svenskar handlar på internet och de fysiska butikerna har sina begränsningar har vinnaren på exemplariskt sätt förstått hur och var de bäst hittar, når och fångar in såväl sina befintliga som nya kundgrupper.

Vinnare Göteborg 20/11: Stayhard
Stayhard startades 2005 av två entreprenörer som dels såg att utbudet av herrkläder online var väldigt begränsat och dels såg möjligheten att börja sälja varumärken som ännu inte hade nått den svenska marknaden. I en tid då konsumenterna i allt högre grav lever, shoppar och söker på nätet var de helt rätt ute. Idag har nätbutiken utvecklats rejält och har över 30 anställda. Stayhard hittar konstant nya sätt att finna sina kunder, marknadsföra sig smart och sporra sin tillväxt - allt online.