Sommaren 2013 enligt Google - cykel, väder och sommarprat

Stockholm, 22 augusti 2013 - Vi svenskar gillar att diskutera vädret och likaså denna sommar - på många håll i landet den soligaste på länge. Sommarens svenska söktrender på Google.se visar flera väderrelaterade söktermer som smhi och klart.se, men också nöjesparker som Liseberg och Gröna Lund och Norrköpingsfestivalen Bråvalla. Men det är årets sommarpratare som ser ut att ha gjort störst succe då radiokanalen P1 ligger i topp över sommarens trendsökningar.

Juni månad innehöll som alltid en stark ökning av midsommar-relaterade söktermer, men nytt för i år var en klar sökökning för det 30 km långa cykelloppet Vätternrundan med start och avslut i Motala.

Förutom antagningarna till landets universitet och högskolor fick fotbollsturneringen Gothia Cup i Göteborg, precis som förra året, höga sökvolymer under juli. Det fick även en annan populär göteborgare - Håkan Hellström. Juli månads trendsökningar toppades dock av Glee-skådisen Cory Monteith, som 13 juli hittades död på sitt hotellrum i Vancouver.

Augusti visade sig bli en riktig sportmånad då svenskarna visade stort intresse för Friidrotts-VM i Moskva, midnattsloppet på söder i Stockholm och Cykelvasan med start i Sälen och mål i Mora.

Topp 5 trendsökningar

1. midsommar

2. vätternrundan

3. midsommar 2013

4. bråvalla

5. skansen

Juli

1. cory monteith

2. gothia cup

3. håkan hellström

4. smhi väder

5. antagningen

Augusti

1. friidrotts vm 2013

2. kulturkalaset

3. cykelvasan

4. transportstyrelsen.se

5. midnattsloppet

Trendsökningar sett över hela sommaren (juni - augusti)

1. p1

2. liseberg

3. gröna lund

4. smhi

5. sista minuten

6. klart.se

7. yr.no

8. dreamfilm

9. väder

10. bråvalla

Om Googles trendlistor

Google har skapat dessa listor med hjälp av Google Trender - en tjänst som även allmänheten kan använda. Google Trender visar den relativa sökvolymen över geografiska områden och tidsperioder.

Mia Reynolds, PR-konsult, JustPR

Mob: 0708 291724

E-post: mia.reynolds@justpr.se

• p1