Spanska banken BBVA flyttar sina anställda till Googles molntjänster

En av världens mest inflytelserika banker integrerar nu Googles teknologi som en del av sin innovationsstrategi. BBVA flyttar 110 000 anställda till Google Apps for Business och blir därmed Googles hittills största globala kund. Google Apps for Business är Googles webbaserade svit av samarbets- och kommunikationsprodukter för företag.

Över 35 000 BBVA-anställda i Spanien kommer initialt  att använda arbetsverktygen som finns integrerade i Google Apps-sviten: Gmail med Google Chat, Google Calendar, Google Docs, Google Groups, Google Sites och Google Video. Hela övergången väntas vara avklarad i slutet av 2012 som en del av bankens strategi inom teknologisk innovation och målet är att 110 000 BBVA-anställda från 26 länder då kommer att använda Google Apps för att öka sin produktivitet och driva innovation.

BBVA valde Google Apps för att öka företagets effektivitet och för att hjälpa sina anställda att enklare kunna samarbeta, oavsett var de befinner sig. Bankens nya globala intranät är det teknologiprojekt som kanske kommer att se den största förändringen. Tack vare Googles samarbetsverktyg förändras intranätet från en statisk kommunikations- och processhanteringssida till en plats där alla anställda kan hantera, dela och bidra med kunskap. BBVA kommer också att skapa ett socialt nätverk för att förbättra kommunikationen och upptäcka nya arbetssätt.

“Vi letade efter en teknologisk lösning som inte bara skulle hjälpa våra anställda att bli mer effektiva utan som också skulle förändra vår affärsverksamhet. Genom att integrera Google Apps for Business-sviten med våra existerande verktyg introducerar vi ett nytt sätt att arbeta där våra anställda har tillgång till all information de behöver med endast ett klick, oberoende av var de befinner sig i världen, och vi kan alla ta del av fördelarna av att använda avancerade samarbetsverktyg”, säger José Olalla, CIO på BBVA.

BBVA:s anställda blir mer flexibla och mobila genom att de får tillgång till den information de behöver i sitt arbete - när som helst, var som helst och från valfri internetansluten enhet. Googles samarbetsverktyg, såsom exempelvis Google Talk, Google Sites och Google Docs, kommer att underlätta deras kommunikation och hjälpa dem att dela idéer på ett enklare sätt än tidigare. Genom användning av exempelvis Google Docs gör BBVA nu det möjligt för sina anställda att samtidigt kunna arbeta i ett och samma dokument, vilket leder till ökad produktivitet då behovet av att konstant uppdatera olika versioner av ett dokument nu försvinner.

“Företag av alla storlekar, inklusive de med tiotusentals anställda, använder sig nu av molntjänster. Det betyder mycket för oss att BBVA, en av världens största finansiella instutitioner, har bestämt sig för att flytta över till Google Apps. Det visar att cloud computing nu är en verklighet och att ledande organisationer redan förstått dess potential att förändra deras verksamhet”, kommenterar Sebastien Marotte, Vice President, Google Enterprise EMEA.

BBVA blir nu ett av de över 4 miljoner företag som använder Googles företagslösningar som ett steg mot teknologisk förändring och för att öppna upp för konstant innovation, samarbete och kostnadsbesparingar.

Om Google Apps for Business

Google Apps for Business erbjuder enkla och effektiva kommunikations- och samarbetsverktyg för företag av alla storlekar och Googles drift i molnet minimerar behovet av underhåll och minskar IT-kostnaderna. Med Gmail, Google Calendar och integrerad IM kan användare enkelt hålla kontakten och jobba tillsammans, även i privata domäner. Genom att använda Google Docs, som inkluderar ordbehandling, kalkylblad och presentationsverktyg, kan de dela filer och samarbeta i realtid samtidigt som filversionerna är organiserade och tillgängliga var som helst och när som helst. Google Sites, Google Groups och Google Video tillhandahåller ytterligare funktioner för webbpublicering, säker delning, videolagring och åtkomst.

För mer information vänligen besök www.google.com/apps/intl/sv/business/

Om BBVA

BBVA är en kundfokuserad finansiell företagsgrupp som grundades 1857. Gruppen har en solid position i Spanien och är den största finansiella institutionen i Mexiko, med ledande franchasing-verksamhet i Sydamerika och i USA:s solbälte.

BBVA:s diversifierade affärsverksamhet är partisk till marknader med hög tillväxt och använder teknologi som en viktig och hållbar konkurrensfördel. BBVA rankas bland de ledande bankerna i euroområdet när det gäller REK och effektivitet och corporate responsibility är kärnan i BBVA:s affärsmodell. BBVA främjar finansiell utbildning och integration, och stöder forskning och kultur. BBVA driver verksamheten med högsta integritet, en långsiktig vision och tillämpar bästa praxis. Koncernen finns med i de viktigaste hållbarhetsindex.

För mer information vänligen kontakta:
Mia Reynolds
PR-konsult, JustPR
Mejl: mia.reynolds@justpr.se

• cloud computing
  • google enterprise
  • google apps
  • gmail
  • google apps for business
  • bbva