YouTube fyller fem år i Sverige och firar med nordisk expansion

Den här veckan firar YouTube Sverige sin femte födelsedag. Från att ha setts som en plats för roliga videos har YouTube kommit att växa till Sveriges tredje största sajt och största webbtv-kanal. Varje minut växer innehållet med 72 timmar (!) video - nästan tio års innehåll om dagen. Begreppet “YouTube-stjärna” har blivit ett fenomen och varje dag utforskar svenska privatpersoner och företag nya kreativa sätt att nå ut med sitt budskap.

FILM: Nu fyller YouTube fem år, hur blir du en YouTube stjärna?

YouTube Sverige har växt så det knakar sedan lanseringen 2008. Halva Sveriges befolkning besöker sajten och hela 25 miljoner videoklipp visas i Sverige varje dag, att jämföra med 1,2 miljoner för fem år sedan. Sajten har på de här fem åren förändrats markant. YouTube fungerar idag som en plattform för kreatörer och skapare, som megafon för demokratisering och yttrandefrihet, som kanal för utbildning och som en kraftfull marknadsföringsmöjlighet.

– Med en räckvidd på 62 procent av Sveriges befolkning har YouTube kommit att bli en nyckelkanal för både privatpersoner och företag att nå miljontals människor. Styrkan ligger i att YouTube förenar tv:s räckvidd med internets fördelar kring precision, interaktivitet och engagemang, säger Anna Gernandt, nordisk chef för YouTubes partnerprogram.

För många svenska kreatörer har YouTube.se blivit ett sätt att nå framgång. Tejbz (gaming och vlogg), I just want to be cool (komedi och sketcher), DunderHumor (animerad underhållning) och Splay (nystartat partnernätverk) är några exempel på kreatörer som själva skapat återkommande programserier där tittare har en möjlighet att prenumerera på innehållet. Personerna bakom kanalerna, som ofta når tittarsiffror långt bortom traditionell tv, är en del av YouTubes partnerprogram och tjänar pengar på reklamfilmerna som visas med deras innehåll.

Den här veckan lanseras YouTube även i Finland, Norge och Danmark vilket innebär att alla nordiska länder nu har egna versioner av YouTube. De lokala sajterna gör det lättare för nationella YouTube-stjärnor att födas, ger möjlighet till lokala topplistor och för användarna i respektive land att lättare hitta innehåll som är relevant för just dem. Det öppnar också upp många möjligheter för annonsörer. Ett exempel på ett populärt format är TrueView, att annonsören bara betalar för reklam som tittaren väljer att se.

YouTube i siffror:

• Största videoplattformen i världen (fyra miljarder visningar varje dag)
  • Näst största sökmotorn i världen
  • Tredje största sajten i Sverige (25 miljoner visningar varje dag)
  • En miljon unika besökare på YouTubes förstasida i Sverige varje dag
  • Varje månad besöker mer än halva Sveriges befolkning YouTube
  • Varje minut laddas 72 timmars (!) nytt innehåll upp på YouTube globalt
  • En fjärdedel av alla klipp ses på mobiler

Svenska YouTube-succéer:

Den svenska skrattande bebisen blir en världssuccé och är det än idag: http://www.youtube.com/watch?v=HttF5HVYtlQ

Det första avsnittet av kunskapsserien Gapcast from Gapminder publiceras på YouTube. Den svensk forskaren Hans Rosling blir snabbt populär och inom några få år har han blivit en världsskänd föreläsare inom samhällsutveckling.

En av sveriges första YouTube-kändisar blir till när Eva Nazemson på grund av mensverk spyr i direktsänd TV. Eva hanterar däremot situationen extremt professionellt och blir således en del av svensk internethistoria.

Vem var’e som kasta’? Blir frågan på allas läppar efter ett Frisbee kast går snett. Videoklippet blir ett internetfenomen, och den stora frågan besvarades slutligen av media när de intervjuade han som kasta’.

Gina Dirawi laddar upp sitt första videoklipp på YouTube och inleder en resa som tar henne till TV-soffor, radioprogram och programledaroller.

Regulary Ordinary Swedish Mealtime startar sin kanal och blir snabbt en av Sveriges första och största YouTube-grupper. De släpper regelbundna klipp, precis som ett TV-program, där de tolkar recept på sitt egna, smått vrickade sätt, in swenglish.

Tre tomma kesoburkar, en kamera och fantastiskt vackra röster var det ända som krävdes för att Erato skulle kunna genomföra en tolkning på Robyns “Call Your Girlfriend” som sågs världen över. De gästade svensk TV och klippet gav upphov till en rad remixer på samma tema.

I utrymmet mellan melodifestivalssäsongen 2012 och 2013 stiger en ny stjärna upp på YouTube.  Stjärnan heter i det här fallet Vincent som snabbt blir en YouYube kändis med sin hyllning av Loreens låt Euphoria.

YouTube ger nu även möjligheten att nå världen live, 2012 så sänds en av världens största vetenskapshändelser, Nobelpriset, live från Konserthuset i Stockholm. Förutom live-sändningen erbjuder kanalen i dagsläget nästan 500 videoklipp med intervjuer, dialoger och tal från pristagarna och de nominerade.