Start för Sveriges första utbildning i praktisk innovation

I januari 2013 startar Sveriges första utbildning i praktisk innovation, Googol Innovation Academy. Utbildningen riktar sig till alla som är involverade i förändringsprocesser inom till exempel forskning, utveckling, tillverkning, marknadsföring och försäljning.

-Att ständigt behöva förnya sig är en av de största utmaningarna för svenskt näringsliv. Därför startar vi en utbildning som samlar erfarenheterna från framgångsrika innovationsprojekt för att deltagarna ska kunna hitta nya sätt att skapa mervärde i sina företag, säger Innovation Academys rektor Bo Olsson, tidigare verksam som chef för FoU-verksamheten på Astra Zeneca i Södertälje.

Utbildningen har utformats av handledare med lång erfarenhet inom utvecklingsarbete från företag som Akzo Nobel, Astra Zeneca, Nestlé och Tetra Pak.

-Visst har olika branscher olika typer av utmaningar när det gäller innovation, utveckling och tillväxt. Men erfarenheten visar att alla företag har ett stort gemensamt problem: att samarbeta över de interna gränserna och ta vara på allas idéer på ett kreativt och flexibelt sätt, säger Bo Olsson.

Utbildningen är den första i sitt slag i Sverige. Deltagarna utgår från konkreta utvecklingsprojekt från sina respektive företag, och arbetar tillsammans för att hitta nya affärsmodeller, projektledningsmetoder och samarbetsformer som ska främja kontinuerlig innovation.

-Därför har vi valt att kalla oss akademi, för att betona vikten av deltagarnas fortsatta erfarenhetsutbyte i olika nätverk, säger Bo Olsson.

• education
  • googol
  • dariush ghatan
  • bo olsson
  • innovation academy

Googol - Bringing Opportunities to Life

Googol identifierar, utvecklar och kommersialiserar dolda tillgångar hos våra kunder. Vi utvecklar innovationsportföljer och företagskulturer, renodlar urvalsprocesser samt mäter och förbättrar innovationsförmågan inom både organisationer och företag.