Gore åter utnämnd till en av Europas bästa arbetsplatser

W. L. Gore & Associates tillhör även i år en av Europas mest populära arbetsplatser. När Europas bästa arbetsgivare presenterades i Rom den 6:e juni hamnade teknikföretaget med sina filialer i Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland på 2:a plats i kategorin "bästa multinationella arbetsplats". Great Place to Work® presenterar resultatet av sin undersökning en gång om året.

”Vi vill tacka våra medarbetare som gett oss denna fantastiska placering”, säger Frédéric Amariutei, vd för Gores dotterbolag i Frankrike. ”Gore erbjuder en arbetsmiljö där varje medarbetare kan utveckla sin egen potential och förmåga. Den senaste utmärkelsen bevisar ännu en gång att vi är på rätt väg.” Vid ett föredrag på Great Place to Work®-konferensen före prisutdelningen betonade Frédéric Amariutei särskilt företagets fyra viktigaste principer: ”Vår unika kultur bygger på tillit till alla medarbetare, styrkan med små arbetslag, långsiktigt strategiskt tänkande samt att alla medarbetare är delaktiga i företagets verksamhet.”

Med ännu en topplacering fortsätter Gore att leverera goda resultat och upprepar tidigare bedrifter. För tionde gången har företaget lyckats att komma med på listan över Europas 100 bästa arbetsplatser. År 2014 medverkade 2 230 företag från 19 länder i tävlingen "Europas bästa arbetsplats". Placeringarna bygger bland annat på enkäter från 680 000 medarbetare vid de medverkande företagen. Förutom medarbetarenkäterna bygger analysen på åtgärder inom personalvård och ledarskap, den så kallade Culture Audit.

Europas 100 bästa arbetsplatser är indelade i tre kategorier: ”Bästa små och medelstora arbetsplatser”, ”Bästa stora arbetsplatser” och ”Bästa multinationella arbetsplatser”. Till den sistnämnda kategorin räknar Great Place to Work®-institutet företag med mer än 1 000 medarbetare som redan varit framgångsrika på minst tre nationella listor, och där minst 40 % av de anställda arbetar utanför det land där företaget har sitt huvudsäte.

• W. L. Gore & Associates
  • great place to work®