Gaastra och Gore i nytt samarbete

Gaastra, som erbjuder produkter för vattensport, har startat ett samarbete med W.L Gore & Associates för att använda den teknik som finns i GORE-TEX® och WINDSTOPPER®-materialen. Tekniken kommer att integreras i strategiskt utvalda seglings- och lifestyle-plagg för att skapa ett nytt utbud av högpresterande seglings och vardagskläder. Kollektionen kommer finnas tillgänglig i butik våren 2015.

GORE-TEX® introducerades inom seglingsindustrin för 20 år sedan och har sedan dess varit ett starkt varumärke. Med sin nya partner Gaastra tar Gore ytterligare ett kliv in i marknaden för vattensport. Under våren 2015 kommer Gaastra att presentera ett nytt utbud av högpresterande plagg med GORE-TEX® och WINDSTOPPER®-material för både vattensport och för en aktiv vardag.

Efter 15 år av löpande kontakter blev ett samarbete mellan Gaastra och W.L Gore & Associates till sist verklighet. Efter omfattande tester klarade både GORE-TEX® och Gaastra varandras respektive standarder. Målet är att nå en effektiv balans där plaggen ska tåla vatten och vind, kunna andas och samtidigt vara slitstarka.

Allt började när Gaastra skrev kontrakt med Team BRUNEL i Volvo Ocean Race, berättar Marc Blees, managing director Gaastra PRO.

− Gore ställer oerhört höga krav på de varumärken som använder deras produkter, och tack vare det här samarbetet kan vi nu se fram emot att kunna erbjuda våra kunder en helt ny kategori av högpresterande seglings och vardagskläder, menar Marc Blees.

Kollektionen finns tillgänglig i butik våren 2015.

• Mode

• gaastra
  • vattensport
  • windstopper
  • marc blees
  • w.l gore & associates
  • segling

Om Gaastra

Berättelsen börjar 1897 när den då 22 åriga Douwe Gaastra grundade sitt företag som tillverkade segel i Sneek, Nederländerna. Douwe Gaastra ville att segling skulle bli både snabbare, effektivare och en mer av en tävlingssport, och inom kort hade Gaastra blivit ett välkänt namn i seglingsvärlden.

Vi tycker att kläder ska höja både din prestation och ditt välmående samtidigt som de ska se bra ut. Därför har våra kollektioner en oslagbar kombination av design och funktionalitet. Vi tar med oss erfarenheter från vår Gaastra Pro Collection för att optimera våra mer vardagsbetonade kollektioner som Casual Gaastra Sport och Breton Collection.

Om Gore

W. L. Gore & Associates, Inc.Gore, är ett teknikdrivet företag med fokus på forskning och produkutveckling. Företaget är välkänt för sitt vattentäta, ventilerande GORE-TEX®-material och produktportföljen innehåller allt från funktionella tyger och medicinska implantat till komponenter för industriell tillverkning och elektronik för flygindustrin. Med huvudkontoret i USA har Gore en årlig försäljning på över 3 miljarder dollar och mer än 10 000 anställda i 30 länder över hela världen. I Europa startade Gore sin första verksamhet bara ett par år efter att företaget grundades 1958. Gore finns nu på plats – med såväl säljkontor som produktionsanläggningar – i de viktigaste europeiska länderna för att betjäna marknaderna inom alla Gores produktområden. Gore är ett av några få företag som funnits med på alla listor, i USA, över "de 100 bästa företagen att arbeta för", sedan de började sammanställas 1984. Under flera år har Gore också röstats fram som en av de bästa arbetsplatserna i Europa och har placerat sig högt upp på listorna i Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Italien och Sverige.

Läs mer på:
gore.com.facebook.com