Gore en av världens bästa arbetsplatser

Teknologikoncernen Gore, mest känd för sina GORE-TEX®-produkter, har rankats till en av världens bästa multinationella arbetsplatser. Rankingen görs årligen av Great Place to Work® Institute.
Gore har tidigare utmärkt sig som Sveriges bästa arbetsplats samt blivit utsedd till en av Europas bästa arbetsgivare.

– Det är oerhört glädjande. Vi är stolta över att kunna erbjuda en arbetsmiljö som främjar innovation och där människor känner sig motiverade och engagerade i sitt arbete, säger Gunnar Carlsson, VD på W.L. Gore & Associates Scandinavia AB.

Rankinglistan är resultatet av världens största årliga studie av multinationella arbetsplatsers kompetenser och kulturer och här återfinns i slutändan 25 företag. W.L. Gore & Associates Inc. hamnade på åttonde plats.

Gore använder sig av en team-baserad, platt organisation som uppmuntrar personliga initiativ och främjar direkt kommunikation mellan ”associates”, som företagets anställda kallas.

Tidigare i år blev även W.L. Gore & Associates Scandinavia AB rankat som Sveriges bästa arbetsplats i sin storleksklass när Great Place to Work® Institute Sverige undersökte hur medarbetarna på svenska företag upplever sin arbetsplats. Gore fick utmärkelsen för tredje året i rad.

I juni i år utsågs även Gore till en av Europas fem populäraste arbetsgivare av Great Place to Work® Europa. För åttonde gången i rad var Gore med på listan över de 100 bästa företagen i Europa.

Om W.L. Gore & Associates verksamhet:
Grunden till företagets framgång är materialet som kallas ePTFE (expanderad polytetrafluoretylen) och är basen i en stor mängd innovationer. Konstgjorda blodkärl, filter för kemisk industri, packningar och skärmningar i mobiltelefoner liksom gitarrsträngar är bara några exempel på vad Gores egen forskning resulterat i. Det mest kända varumärket är GORE-TEX®, ett material som används i bland annat sport- och skyddskläder.

Om Great Place to Work® Institute:
Great Place to Work® Institute är ett globalt forsknings-, konsult- och utbildningsföretag som hjälper företag att identifiera, skapa och upprätthålla bra arbetsplatser genom utveckling av arbetsmiljö och kultur. Great Place to Work® är verksamt i 45 länder. Den årliga listan över världens bästa multinationella arbetsplatser baseras på undersökningar där mer än 2,5 miljoner anställda från över 5 000 företag världen över har deltagit. Listan tas fram i samarbete med Fortune Magazine i USA och Exame i Brasilien.

För mer information, kontakta: Gunnar Carlsson, VD, W.L. Gore & Associates Scandinavia AB, tel. +46 31-706 78 40, e-mail: gcarlsson@wlgore.com