Gore har fasat ut all användning av kemikalien PFOA i sina råmaterial för funktionella textilier

Feldkirchen - Westerham 8 januari  2014 – Gore, tillverkaren av GORE-TEX®-produkter, slutförde vid årsskiftet ett mångårigt arbete med att fasa ut användningen av perfluoroktansyra (PFOA) från alla råvaror som används i tillverkningen av funktionella textilier för kläder, skor och accessoarer. Utfasningsarbetet påverkar alla membran och vattenavstötande behandlingar (DWR - Durable Water Repellency) för hela den grupp av textilier som används i plagg för bergssporter, löpning, cykling, golf, skidåkning, skor samt för yrkeskläder. Det gör Gore till ett av de första företagen inom outdoor-branschen som framgångsrikt hanterar övergången till PFOA-fria råvaror för hela sortimentet av textilprodukter.

PFOA har upptäckts i råvaror som används i ett brett spektrum av branscher - vid tillverkning av mattor, inom fordonsindustrin, livsmedelsförpackningar och inom friluftssektorn. PFOA har också nyligen lagts till listan över ämnen som inger mycket stora betänkligheter i Europeiska unionens Reach-förordning. En rad direktiv håller för närvarande på bearbetas för PFOA.

Bernhard Kiehl, ledare för hållbarhetsarbetet inom Gore Fabrics Division, säger:

– Gore har sedan mer än 20 år tillbaka ett aktivt miljöprogram. Gores starka fokus under åren på livscykelanalys har visat att de enskilt mest effektiva sätten att minska miljöpåverkan av en produkt är att maximera dess livslängd. Slitstarka textilier och hög prestanda är nödvändigt eftersom våra funktionella jackor och skor förväntas ha en lång livslängd. Därför var det av stor vikt för oss att vi kunde eliminera PFOA från våra råvaror utan att kompromissa med den prestanda människor förväntar sig av våra produkter.

För tio år sedan började Gore successivt eliminera PFOA från sina produkter. Under 2011 ändrade Gore den hållbara vattenavvisande behandlingen (DWR) för sina konsumenttyger till mer miljövänliga alternativ.

Mer än 50 % av volymen för textila laminat är godkända enligt bluesign®

Att Gores produkter alltid varit miljövänliga och säkra för konsumenterna – även innan PFOA togs bort från råvarorna – bekräftas också av att de överensstämmer med bluesign®-standard och Oeko-Tex® Standard 100 för textil produktsäkerhet.

Både GORE-TEX® och WINDSTOPPER®-plagg uppfyller kriterierna i Oeko-Tex® Standard 100, som sedan 1992 testar tyger för att säkerställa att de inte utgör någon hälsorisk enligt krav som går utöver de som föreskrivs i lagbestämmelser. Sedan 2010 har Gore Fabrics Division varit en systempartner till bluesign-teknik®. Det innebär att Gore har infört bluesign®-standard för alla sina fabriker runt om i världen. Förutom att strikt reglera användningen av kemikalier i produkter, har bluesign®-systemet också strikt begränsat utsläpp till vatten, luft och mark. Dessutom finns klara riktlinjer gällande hälsa och säkerhet för anställda och skyddet av miljön längs hela leverantörskedjan.

Bluesign®-certifiering innebär inte bara att kraven är uppfyllda i Gores egna tillverkningsprocesser. Det betyder också att Gores tygleverantörer uppfyller dessa krav. Sedan hösten/vintern 2013/14 har mer än 50 procent av den totala volymen av det konsumentlaminat som produceras av Gore certifierats i enlighet med denna strikta standard.

– Vi arbetar i ett mycket nära samarbete med våra leverantörer för att fortsätta att öka antalet bluesign®-godkända produkter, påpekar Bernard Kiehl.

Livscykelanalys - lång livslängd för en funktionell jacka är det mest effektiva sättet att minska miljöpåverkan

Gore har aldrig nöjt sig med att bara möta befintliga produkt-, säkerhets- och miljöstandarder utan alltid strävat efter att fastställa normerna inom forskning och utveckling. Ett nyckelprojekt och en hörnsten i Gores miljöarbete är livscykelanalys (LCA). En strategi antogs 1992 och har fortsatt utvecklas sedan dess. LCA (ISO 14041) är en global standard som används för att bedöma den totala påverkan av en färdig produktmiljö och tar hänsyn till alla ekologiska faktorer, inklusive de potentiella effekterna på hälsa och ekosystem (”från vaggan till graven”). LCA-resultat visar att det enskilt mest effektiva sättet att minska miljöpåverkan av funktionella ytterplagg är att öka dess livslängd.

– Hållbarheten i våra tyger spelar en viktig roll i en färdig produkts livslängd och bidrar därmed också till en effektiv användning av resurserna. Den slitstarka funktionaliteten hos våra produkter är en avgörande konkurrensfördel för oss, både ekologiskt och ekonomiskt, avslutar Bernhard Kiehl.

Om W.L. Gore & Associates, Inc.

Gore är ett teknologidrivet företag med fokus på forskning och produktutveckling. Företaget är välkänt för sitt vattentäta GORE-TEX®-material med andningsförmåga. Produktportföljen innehåller allt från funktionella tyger och medicinska implantat till komponenter för industriell tillverkning och elektronik för flygindustrin. Gore har sitt huvudkontor i USA, en årlig försäljning på över 3 miljarder dollar och mer än 10 000 anställda över hela världen. I Europa startade Gore sin första verksamhet bara ett par år efter att företaget grundades 1958. Gore finns nu på plats – med såväl säljkontor som produktionsanläggningar – i de viktigaste europeiska länderna för att serva marknaderna inom alla Gores produktområden. Gore är ett av några få företag som funnits med på alla listor i USA över "de 100 bästa företagen att arbeta för", sedan listorna började sammanställas 1984. Under flera år har Gore också röstats fram som en av de bästa arbetsplatserna i Europa och har placerat sig högt upp på listorna i Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Italien och Sverige. Läs mer på gore.com

För mer information:

Gunnar Carlsson

E-post: gcarlsson@wlgore.com

Andreas Marmsoler

Telefon: +49 (0)8063 80 1533 (Tyskland)

E-post: andreas_marmsoler@wlgore.com

• Mode

• räddningstjänst
  • cykling
  • skidåkning
  • skidor

W.L Gore & Associates  är ett amerikanskt familjeföretag, mest känt för varumärket GORE-TEX®. Sedan 1958 har Gore lanserat åtskilliga innovationer och är ledande tillverkare av tusentals applikationer och produkter inom industri, elektronik, textil och medicin.  Företaget erbjuder idag ett sortiment med fler än tusen produkter tillverkade med avancerad teknik.