Därför inleder vi en dialog med klubbarna om Gamla Ullevis gräsmatta

Under vintern har Gamla Ullevis hybridgräsplan genomgått en omfattande renovering. Enkelt uttryckt har cirka 3 centimeter av ytlagret (grästorven) ersatts med sand. Efter det har mattan luftats, gödslats och fått en ny sådd.

Helst ska denna typ av renovering ske på sommaren när det är gynnsammare väderlek men det går helt enkelt inte med tanke på Gamla Ullevis spelschema. Arenan är extremt hårt nyttjad med tre hemmalag.

Trots en väl planerad omvårdnad med både planvärme och ”växtbelysning” är det osäkert om planen hinner blir spelklar till säsongspremiären den 30 mars. Gräset har helt enkelt inte hunnit rota sig ordentligt utan behöver mer tid för att bli riktigt stabilt.

Ambitionen är fortfarande att ha en spelklar gräsmatta till den 30 mars men definitivt besked kan vi inte ge klubbarna förrän om en vecka. För att informera och förbereda klubbarna på eventuella flyttar träffades Got Event och representanter från Öis, Gais och IFK Göteborg igår.

Klubbarna har stor förståelse för problematiken och inser svårigheten att garantera en spelbar plan till den 30 mars. Nu känner man till förutsättningarna och ska snarast återkomma med besked om hur man vill agera. Vi kan erbjuda spel på samtliga föreningars reservarenor om det skulle bli nödvändigt.

Vad är problemet med gräsmattan?

Gräset har inte rotat sig tillräckligt bra. Vridmotståndet är för lågt vilket ökar skaderisken för spelarna. Våra mätningar visar att dagens vridmotstånd inte når upp till de minimikrav som finns.

Hur gör vi med gräsplanen nu?

Vi fortsätter sköta om den enligt plan. Luftar, gödslar och klipper den. Och kör planvärme och “växtbelysning”.

• Bollsporter

• gamla ullevi