​Damerna VM-genrepar på Gamla Ullevi

Den 31 maj möter det svenska landslaget Sydkorea på nationalarenan Gamla Ullevi i Göteborg. Det blir den avslutande matchen inför kommande VM. Biljetterna släpps idag kl. 10:00.

- Det är alltid lika roligt att välkomna det svenska damlandslaget till deras nationalarena Gamla Ullevi. Matcherna brukar bli fina publikfester och det hoppas vi på även denna gång, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Så här skriver arrangören Svenska fotbollförbundet:

Sydkorea i VM-genrepet

14 mars 2019, 09:00

Så var det klart. Det blir Sydkorea som står för motståndet i den avslutande matchen inför VM den 31 maj. VM-genrepet spelas på landslagets nationalarena Gamla Ullevi i Göteborg med matchstart 18.45.
- Det känns naturligtvis väldigt roligt att spela genrepet i Göteborg, säger förbundskapten Peter Gerhardsson.

Damlandslagets schema inför VM i sommar är nu färdigställt. Den sista pusselbiten i planeringen var motståndet i genrepet fredagen den 31 maj. Men nu är allt klart och det blir alltså Sydkorea, rankat 14 på världsrankingen, som kommer till Göteborg och spelar på Gamla Ullevi.

- Vi möttes i Algarve Cup förra året och det är bra att åter få möta Sydkorea eftersom det finns lag i VM som påminner i spelet, med snabba och kvicka spelare. Vi har efter avancemanget till VM spelat mot olika typer av VM-motstånd i Kanada, England, Italien och Norge. Så nu känns det bra att få addera Sydkorea till den listan, säger Gerhardsson och fortsätter:

- Det känns naturligtvis väldigt roligt att spela genrepet i Göteborg. Vi visar mot Tyskland på Friends Arena att det finns ett stort publikintresse och det hoppas vi såklart även få uppleva i Göteborg på vår nationalarena Gamla Ullevi.

- Precis som i fjol då Göteborg och 60-årsjubilaren Ullevi fick äran att sända iväg herrlandslaget till VM i Ryssland är vi nu lika glada och stolta att få önska vårt kära damlandslag lycka till med sitt sista genrep innan sommarens VM tar vid i Frankrike. Vi önskar alla varmt välkomna till damernas nationalarena Gamla Ullevi, som i år fyller 10 år, för en sista lyckospark mot mästerskapet i Frankrike, säger Thomas Walfridsson, event manager på Got Event.

Utöver den officiella landskampen mot Sydkorea den 31 maj kommer lagen också mötas i en stängd inofficiell landskamp den 28 maj. Matchen kommer spelas i formatet 3x30 minuter och förbundskapten Peter Gerhardsson är nöjd med förutsättningarna.

- Vi har goda erfarenheter av det här upplägget från våra läger i Sydafrika. Det ger oss en möjlighet att få en bra belastning på spelarna och en möjlighet att se många spelare i matchsituationer inför landskampen och VM, säger Peter Gerhardsson.

Biljetterna till matchen mot Sydkorea släpps till försäljning vid 10.00 idag 14 mars.