Iron Maiden till Ullevi nästa sommar

Fredagen den 17 juni 2016 kommer Iron Maiden till Ullevi med sin "The Book Of Souls World Tour". Biljetterna släpps nästa måndag (26 oktober) kl. 09.00.

Iron Maiden behöver ingen närmare presentation, de är ett av världens mest framgångsrika hårdrocksband. Konserten den 17 juni nästa år blir bandets fjärde spelning på Nordens största arena. Totalt har nästan 170 000 personer sett bandet leverera sina grymma hits på Ullevi.

Lotta Nibell, vd på Got Event, Göteborgs arena- och evenemangsbolag:

– Ullevi och hårdrock blir alltid bra. Publiken är ofta väldigt initierad och trevlig och dessutom brukar Iron Maiden locka en stor publik. Det gillar både Ullevi och det lokala näringslivet. Enligt våra mätningar har en konsert på Ullevi en genomsnittlig turistandel på 85 procent och genererar ett turistekonomiskt inflöde på nästan 100 miljoner kronor vilket är väldigt bra för Göteborg och regionen.

Tidigare spelningar med Iron Maiden på Ullevi:
7 juli 2005, Iron Maiden , Ullevi, 56.022
26 juli 2008, Iron Maiden, Ullevi, 56.132
1 juli 2011, Iron Maiden, Ullevi, 56.245

Så här skriver arrangören Live Nation i ett pressmeddelande:

IRON MAIDEN ÅTERVÄNDER TILL ULLEVI SOMMAREN 2016

Inga mindre än Iron Maiden, vars nya dubbelalbum "The Book of Souls" gick rakt in på albumlistans förstaplats i Sverige och över 40 andra länder, återvänder till Sverige till sommaren i sitt enorma Boeing 747-400 jumbojet "Ed Force One".

Planet flygs av sångaren Bruce Dickinson under hela "The Book Of Souls World Tour" som når 35 länder och landar i Göteborg för en konsert på Ullevi fredagen den 17 juni.

Biljetterna till denna efterlängtade konsert släpps måndag den 26 oktober kl 9.00.

Bruce Dickinson hälsar:
“We cannot wait to get back out on tour. Maiden thrive on touring and getting out to our fans, it’s also what we enjoy most. When we start in the USA in late February it will be 19 months since our last show at Sonisphere in the UK so we are raring to go. It will be a great feeling to board our new Jumbo Ed Force One with the crew and the gear and head round the globe and get back on stage for you guys! The last time we played at Ullevi was in 2011 so we are all excited about coming back to Gothenburg. The whole Maiden vibe whenever we play here is always fantastic, we get such a warm welcome from our Swedish fans!”

Dickinson fortsätter:
“Of course we haven't decided on the set list as yet and won’t until we start rehearsing but we really look forward to playing a number of new songs live, especially as the recording was so much live. However, as it’s been a while since we saw you all, I am sure we will include plenty of older fan favourites too. I think the fans will be delighted by what we have in mind. We are also in the middle of creating the new show and rest assured we are working hard to bring you all something spectacular, something with a lot of heart !!! You certainly deserve it for your patience.“

Special Guests för Ullevikonserten kommer annonseras längre fram, och som support på hela ”The Book Of Souls World Tour” ser vi The Raven Age www.theravenage.com

Fakta "The Book Of Souls World Tour":
- Nya Ed Force One transporterar band, crew och över 12 ton utrustning till 6 av världens 7 kontinenter.
- Bandet kommer besöka runt 35 länder på denna turné, flyga över 55.000 miles (89.000 km) och göra sitt första besök i Kina och El Salvador.
- Bruce har börjat sin utbildning för att kvalificera sig till en 747-pilot. Han använder en simulator på Cardiff Aviation, en flygplansstation han äger i Wales.
- Ed Force One kommer återigen designas med Iron Maiden-logon och nya albumdesignen utanpå. Eftersom en 747 är så stor så kommer enbart en liten modifiering av inredningen i planet ske för att göra plats för all utrustning och produktion.
- Ny albumet The Book Of Souls gick in på aulbumlistans förstaplats 24 länder:Argentina, Österrike, Belgien, Brasilien, Kroatien, Tjeckien, Finland, Tyskland, Grekland, Ungern, Israel, Italien, Japan, Mexiko, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Serbien, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz och England. PLUS förstaplatsen i ytterligare 19 länder där listor för fysisk albumförsäljning inte längre publiceras, utan enbart digital försäljning: Bolivia, Bulgarien, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Indien, Litauen, Luxemburg, Nepal, Nicaragua, Panama, Papua Nya Guinea, Paraguay, Peru, Rumänien, Slovakien. Albumet gick också in på andraplatsen på listorna i Australiien, Kanada, Danmark, Frankrike, Irland och Nya Zealand, nummer tre i Turkiet och nummer fyra i USA.

Biljetter
Biljetterna släpps måndag den 26 oktober kl 9.00.

BIljetterna kostar 450-795 kr + serviceavgift och säljs via www.LiveNation.se, www.Ticnet.se, 0771-170 70 70, Got Event Biljett, 031 - 81 10 20.

Kristofer Åkesson, 08-665 01 22
Kristofer.Akesson@LiveNation.se

Pressbiljetter & fotopass
Ansökan om köp av pressbiljett skickas till Press@LiveNation.se. Det är viktigt att du skickar en förfrågan per artist/evenemang och att du i ämnesraden anger vilken artist/evenemang det gäller.

Fotopass-ansökan görs via Photorequest.LiveNation.se (notera att godkänt fotopass inte gäller som biljett).

• ullevi