Summerburst återvänder till Ullevi 2016

Den 27-28 maj nästa år återvänder succén Summerburst till Ullevi. Biljetterna släpps redan onsdagen den 11 november vilket är en månad tidigare än förra året. Fram till biljettsläppet och under hösten kommer akter att presenteras löpande.

Lotta Nibell, vd på Göteborgs evenemangs- och arenabolag på Got Event:

– Summerburst är ett fantastiskt evenemang och ett koncept som passar väldigt bra på Ullevi. I år besökte 60.000 personer festivalen vilket är superbra för hela Göteborgs näringsliv. Vi ser fram emot en lika magisk festival nästa år.

Dessutom släpper arrangören en minidokumentär om succéåret 2015.

Se den här.

Så här skriver Live Nation i sitt pressmeddelande:

”Summerburst släpper minidokumentär om succéåret 2015 – återvänder till Ullevi och Gärdet 2016 – biljettsläpp en månad tidigare än förra året!

Efter att Summerburst-fyrverkerierna slocknat på Ullevi och Gärdet i maj och juni kunde vi konstatera att båda festivalerna slagit besöksrekord med sammanlagt otroliga 120 000 besökare under de fyra festivaldagarna. Nu nalkas vintern och samtidigt som kylan sveper in över Sverige släpps minidokumentären ”Summerburst 2015 – The Official Aftermovie”, en 17 minuter lång tillbakablick på femårsjubileet av de två historiska festivalerna. Samtidigt kan vi meddela att Summerburst återvänder till Ullevi i Göteborg den 27-28 maj och till Gärdet i Stockholm den 10-11 juni nästa år.

Biljetterna släpps den 11 november – en månad tidigare än förra året!

Summerburst 2015 besöktes av storheter som Avicii, AxwellΛ Ingrosso, Blasterjaxx, Afrojack och Martin Garrix. Succén var ett faktum och både i Göteborg och Stockholm sålde biljetterna helt slut - i Göteborg tog de slut en hel månad innan festivalen.

Summerburst 2015 – The Official Aftermovie

Festivalerna dokumenterades av ett filmteam och idag har minidokumentären ”Summerburst 2015 – The Official Aftermovie” premiär på Summerburst hemsida och Facebook. Se den här!

Filmen innehåller unikt material från sommarens två festivaler, bland annat exklusiva intervjuer med några av de DJ’s som besökte festivalerna och hör till världens absolut främsta. Bakom produktionen står OPA People och Levan Tsikurishvili som bland annat regisserat Aviciis musikvideos till låtarna "For a Better Day" och "Pure Grinding".

"Det känns fantastiskt att femårsjubileet av Summerburst fått en så värdig inramning. Det är en magisk känsla från sommarens festivaler som är komprimerad till 17 minuter av fullkomlig fest. Vi hoppas att alla som ser filmen blir lika peppade på Summerburst 2016 som oss” berättar Anders Boström, festivalgeneral.

Summerburst 2016

Nästa år intar Summerburst Nya Ullevi i Göteborg den 27-28 maj och Gärdet i Stockholm den 10-11 juni. Biljetterna släpps redan den 11 november vilket är en månad tidigare än förra året. Fram till biljettsläppet och under hösten kommer akter att presenteras löpande. Nytt för 2016 är att Summerburst kommer att erbjuda tidiga biljettköpare så kallade early bird-biljetter.

Summerburst i siffror

• Summerburst startades 2011 av krogkoncernen Stureplansgruppen och är numera en del av Live Nation.
  • På fem år växte festivalen från 13 000 personer under en dag på Stockholms Stadion till 120 000 besökare under två dagar i två städer.
  • 2013 besökte 30 000 besökte Stockholmsfestivalen varje dag och i Göteborg upplevde 24 000 personer festivalen. Detta betyder att 2013 besöktes Summerburst av 108 000 personer.
  • 2014 års upplaga av Summerburst hade totalt 110 000 besökare, varav 50 000 i Göteborg och 60 000 i Stockholm.
  • Summerburst 2015 slog besöksrekord med 60 000 besökare i Göteborg och 60 000 i Stockholm.
  • Datum
    27-28.5 - Göteborg, Ullevi10-11.6 - Stockholm, Gärdet

Amanda Hansen, 08-665 01 96
    Amanda.Hansen@LiveNation.se

Sandra Nordin, 070-697 39 59
    sandranordinpr@gmail.com

Pressbiljetter & fotopass

Ansökan om köp av pressbiljett skickas till Press@LiveNation.se. Det är viktigt att du skickar en förfrågan per artist/evenemang och att du i ämnesraden anger vilken artist/evenemang det gäller.

Fotopass-ansökan görs via Photorequest.LiveNation.se (notera att godkänt fotopass inte gäller som biljett).”