Sweden Hockey Games - perfekt i Europas hockeyhuvudstad Göteborg!

Göteborg har blivit Sveriges evenemangsstad nr. 1, och nu är det dags också för Sweden Hockey Games i staden. Den 9-12 februari gör Tre Kronor, Ryssland, Tjeckien och Finland upp om segern i den svenska delen av Euro Hockey Tour, ishockeyns inofficiella men ändå så tunga europamästerskap.

Svenska ishockeyförbundet arrangerar turneringen tillsammans med Got Event som är Göteborgs stads evenemangs- och arenabolag.

- Drygt två veckor före Sweden Hockey Games ser det bra ut med en bra spridning över alla matcher, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Alla matcher spelas i Scandinavium.

Det är första gången Sweden Hockey Games arrangeras i Göteborg, efter 23 gånger i Stockholm och en i Malmö.

- Sweden Hockey Games känns fantastiskt. Det befäster den ställning vi har nu med Frölundas framgångar och inte minst nu med finalen i Champions Hockey League. Hockeyn är en viktig idrott för oss och det gäller att ta vara på det nu och tänka på nästa generation och se hur det ska utvecklas här i regionen, säger Lotta Nibell.

Got Event är idag landets ledande evenemangsbolag och Lotta Nibell stryker särskilt under det goda samarbetet mellan staden, näringslivet och föreningarna där ju Göteborg med Frölunda och IFK Göteborg har två av de starkaste idrotts-varumärkena i Sverige.

- Vi delar målbild. Vi hittar den gemensamma nämnaren och stöttar varandra i det arbetet, säger Lotta Nibell. Och vår kalender är alltid öppen för bra evenemang.

Sweden Hockey Games blir det första stora hockey-arrangemanget i Göteborg efter enorma framgångar, särskilt i fjol, med konserter och några stora fotbollsmatcher.

- Sweden Hockey Games är bra för svensk ishockey, men också för Göteborg som evenemangsstad. Vi driver tio arenor och vet vad det ger. I fjol hade vi 411 evenemang och då var det ett extremt starkt konsertår. Konserterna på Ullevi ger ju stora ekonomiska avtryck, konstaterar Lotta Nibell. De som kom till Göteborg tack vare ett evenemang förra året spenderade totalt ungefär en och en halv miljard, fördelat på övernattningar, shopping och annat.

- Ett normalår ligger det på ungefär en miljard, men de här gigantiska konserterna på Ullevi med internationella artister som drar många tillresande turister, de ger stora avtryck. Och vi hade många sådana i fjol.

Till och med ur-göteborgaren Håkan Hellström drar turister till staden.

- Håkan är stor i Göteborg men även i resten av Sverige. Upptagningsområdet för Ullevi är 33 mil, konstaterar Lotta Nibell som förra året såg inte bara Håkan Hellström utan också, bland annat, Bruce Springsteen, Summerburstfestivalen och Iron Maiden sälja ut Ullevi - Springsteen dessutom tre gånger.

Dessutom ett par välbesökta fotbollsmatcher och träningsmatchen inför World Cup-hockeyn mellan Sverige och Finland.

De turistekonomiska effekterna är bara en liten del av vad evenemangen betyder för staden och göteborgarna. Möjligheten att se sina idoler på hemmaplan inspirerar troligen fler att själva vara aktiva och tillgången till ett stort idrotts- och kulturutbud bidrar till att Göteborg är en levande och attraktiv stad. Sportsliga framgångar ger också internationellt avtryck. Frölunda står nu återigen i slutfinal i CHL samt leder SHL. Klubben har skämt bort göteborgarna ett tag nu med stor ishockey på Scandinavium.

Och nu väntar mer landslagshockey på allra högsta nivå.

TEXT: Janne Bengtsson