Evenemangs- och publikrekord för Göteborgs arenabolag Got Event!

2014 blev ett rekordår för destinationen Göteborg. En viktig komponent bakom denna succé är arenaevenemangen där Got Event och våra arenor Ullevi, Scandinavium, Gamla Ullevi, Frölundaborg, Valhalla IP och Valhallabadet spelar en stor roll.

Got Event genomförde förra året 430 evenemang med över 1,3 miljoner besökare. Årets höjdpunkt var naturligtvis Håkan Hellströms magiska spelning på Nordens största arena Ullevi inför rekordpubliken 69 349.

– Göteborg har en lång och unik historia av evenemang och trots ökad nationell och internationell konkurrens levererar vi fler evenemang än någonsin på våra åtta arenor och anläggningar. Evenemang som på olika sätt ger positiva effekter för stadens näringsliv och alla göteborgare, säger Lotta Nibell, vd på Got Event.

Naturligtvis står Göteborg också inför stora utmaningar med ökad konkurrens och med en arenaportfölj där de två största arenorna byggdes redan 1958 (Ullevi) och 1971 (Scandinavium). Men man får inte glömma att båda arenorna kontinuerligt har moderniserats och att den största delen av evenemangsupplevelsen levereras av artisten eller laget och där arenapersonalen ska underlätta och ge god service. Lotta Nibell:

– Got Event ska vara ”Nordens ledande arenabolag” genom att fokusera på hållbarhet, kreativitet och kvalitet. Detta är mjuka värden som vi utvecklar tillsammans med personal, arrangörer och ägaren Göteborgs Stad. Men självklart måste detta arbete gå hand i hand med en ytterligare modernisering och utveckling av våra arenor eftersom kunderna hela tiden kräver en bättre helhetsupplevelse.

Under 2014 påbörjades också bygget av Hisingens Nya Arena (idag namngiven till Bravida Arena) som Got Event ska driva. Arenan blir hemmaarena för BK Häcken som äntligen får möjlighet att utveckla sin fotbollsaffär i en modern miljö.

– Vi arbetar hela tiden med att förbättra de arenor vi har och en plan för de kommande tio åren finns redan på plats. Men vi har även ett ansvar för att blicka längre framåt och tillsammans med stadens olika intressenter har en dialog kring framtidens arenastrategi påbörjats. Denna dialog fortsätter under 2015, avslutar Lotta Nibell.

Några av årets roliga rekord är:

• Publikrekord när Håkan Hellström gjorde debut på Ullevi – 69 349 besökare.
  • Publikrekord för VM i innebandy i Scandinavium - 104 445 besökare.
  • Publikrekord för Sveriges damlandslag på nationalarenan för damfotboll Gamla Ullevi - 9 104 besökare.
  • Publikrekord i Frölundaborg i samband med Frölunda Indians ispremiär i juli – 1200 besökare
  • Valhalla IP är troligen Sveriges mest nyttjade fotbollsarena mätt i antal timmar och Valhalla Sporthallar mätt i antal turneringar.
  • Nytt rekord i antal kilo återvunnen plast genom återvinningskärl för tomma schampoflaskor Valhallabadet.

Vill du läsa mer om Got Event och vår verksamhet under 2014 kan du ladda ner vår Årsredovisning 2014 nedan.