Magiska ögonblick när Got Event och Göteborgs arenor byter grafiskt formspråk och logotyp

Got Event, Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag, uppdaterar sitt grafiska formspråk och sin logotyp. Det är 17 år sedan senast. De cirka 2 miljoner som årligen besöker någon av de tio arenor som drivs av Got Event kommer att mötas av nya logotyper och skyltar.

– Göteborg har ambitionen att vara en av Europas ledande hållbara evenemangsstäder. Eftersom Got Event verkar på en konkurrensutsatt marknad måste vi också ha ett formspråk och grafisk utseende som är tidsenligt, känns modernt och som tilltalar våra olika målgrupper. Det har vi nu. Magiska ögonblick i det stora och i det lilla, från det lilla barnets första simtag i Valhallabadet till den storslagna konsertkvällen på Ullevi, säger Lotta Nibell som är vd Got Event.

Idag har varje arena mer eller mindre sitt eget grafiska utseende och identitet men det kommer alltså nu att harmoniseras på ett bättre sätt. I praktiken innebär det att besökarna på några av Göteborgs ikonbyggnader som Ullevi, nationalarenan Gamla Ullevi och Scandinavium kommer att mötas av ett nytt formspråk och nya skyltar.

– Våra paradarenor, Ullevi, Gamla Ullevi och Scandinavium, har haft klassiska skyltar som med tiden blivit symboler i sig. Samtidigt ska man veta att formspråket här är cirka 40-50 år gammalt. Det samma gäller Valhallabadet och flera av våra andra arenor. Det är förstås på tiden att vi nu gör den här förändringen som visar på förnyelse och känns mer tidsenlig och uttrycker energi. Evenemangen i Göteborg är en viktig del i göteborgarnas vardag och en viktig del av stadens profilering i Sverige och utomlands. De är också, inte minst, en viktig intäkt för staden. Nu har vi ett formspråk som lever upp till förväntningarna på Göteborg och på Got Event, säger Lotta Nibell.

Jeanette Holmén är marknads- och försäljningschef på Got Event och förklarar att allteftersom bolaget fått fler arenor i sin arenaportfölj har också det grafiska formspråket spretat allt mer.

– Som ett sätt att knyta ihop Got Event och arenorna ville vi gå från figurmärken till ordmärken. Då får vi ihop helheten på ett bra sätt samtidigt som vi får en kostnadseffektiv hantering av vårt grafiska manér. Och det viktigaste av allt, vår nya logotyp signalerar ”magiska ögonblick” vilket är precis det vi vill förmedla till våra besökare.

Den nya logotypen för Got Event är framtagen i samarbete med Göteborgsbaserade kommunikationsbyrån CP+B. För att signalera att Got Event är en del av Göteborgs Stad finns ett tydligt släktskap med Göteborgs Stads färgpalett i Got Events primära identitetsfärger.

– Att arbeta fram en sådan publik och viktig logotyp och grafisk profil för Göteborg tillsammans med Got Event har varit mycket inspirerande. Vi har i första hand utgått från Got Events emotionella värdeord och då framför allt energi och modernt tillsammans med magiska ögonblick, säger Melina Aristiadou, Client Service Director, på CP+B.

På nya gotevent.se märks förändringen redan idag. Sajten lanserades tillsammans med den digitala och strategiska partnern Creuna tidigare i veckan. Även här är syftet att stärka Got Event som en stor evenemangsaktör och bli den självklara samlingspunkten för arenor och evenemang i Göteborg - med hjälp av en tillgänglig, användarvänlig och lustfylld digital plattform.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Lotta Nibell, vd Got Event, 031-368 43 70
lotta.nibell@gotevent.se