Nu förbereds Gamla Ullevis gräsmatta inför nästa säsong

Efter förra vinterns renovering av Gamla Ullevis hybridgräsmatta valde Got Event att flytta de tre inledande omgångarna till Bravida Arena och Ullevi. Beslutet skapade bra förutsättningar för att gräsmattan skulle klara belastningen från tre lag under hela säsongen. Nu har vi facit. Efter nästan 50 spelade matcher och cirka 140 timmars spel konstaterar vi att planen höll och är bättre än någonsin.

– Gamla Ullevis gräsmatta har varit helt fantastisk i år, berömmer IFK Göteborgs mittfältare Sebastian Eriksson.

Och han är inte ensam, även Svenska Fotbollförbundet har låtit spelarna utvärdera de arenor som har hybridplan och här får Gamla Ullevi högst betyg av alla arenor.

– Vi är oerhört stolta över vår hybridgräsmatta och jag vill verkligen lyfta fram vår engagerade och kunniga driftpersonal som varje dag sköter om planen på allra bästa sätt, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Och hon fortsätter:

– Vi var tvungna att renovera gräsmattan vintertid och då blev det ett riskmoment eftersom grästillväxten blev svårbedömd under den tiden på året. Det var jobbigt i våras när gräsmattan inte ville växa till sig ordentligt och vi inte riktigt hade kommunicerat det externt. Jag förstår att många fans blev upprörda när vi flyttade de inledande matcherna men med facit i hand tog vi helt rätt beslut.

Janne Lungberg från Got Event är platschef och Grounds Manager på Gamla Ullevi. Det är hans gäng som underhåller och sköter gräset och han är också nöjd med säsongen.

- I sista matchen för säsongen kom ett kraftigt regn både före och under matchen och ändå kunde vi erbjuda ett väldigt bra spelunderlag. Det var en väldigt skön säsongsavslutning och ett fint kvitto på att renoveringen varit lyckad.

Lättare renovering inför nästa säsong

Nu pågår arbetet för fullt med att förbereda hybridgräsmattan inför nästa säsong. Under hösten och vintern blir det en lättare renovering med vertikalskärning, luftning och utspridning av cirka 80 ton sand. Därefter blir det gödsling och stödsådd med vintertåliga grässorter.

- Eftersom vi inte ska så om hela gräsmattan inför nästa säsong så är vår bedömning att planen ska vara redo inför säsongspremiären 2020. Helt säkra kan vi inte vara och finns det risk för machflytt så kommer vi att ha en bättre framförhållning och kommunicera detta tidigt, avslutar Lotta Nibell.

Fakta hybridgräsplanen på Gamla Ullevi

Hybridgräsmattan på Gamla Ullevi är så nära en naturgräsplan det går att komma. Cirka 95 procent av gräsmattan är naturgräs medan endast 5 procent utgörs av konstgräsfibrer. Systemet gör att planen klarar belastningen från tre hemmalag plus svenska damlandslagets matcher på arenan.

Teknisk benämning: Sisgrass System, Stitched Hybrid Reinforcement

• Färdigställd: Våren 2017.
  • Renovering: Vinter/våren 2019
  • Beräknad livslängd: 8 - 10 år
  • Investeringskostnad 2017: Cirka 4 miljoner kronor
  • Renoveringskostnad 2018-19: Cirka 400 000 kronor