​Starkt evenemangsår och ökad egen finansiering

Förra året genomförde Got Event 388 evenemang och lockade nästan 1,6 miljoner besökare till stadens arenor. Både antal evenemang och antal evenemangsbesökare ökade jämfört med 2018. Vårt bidrag till Göteborgs turistekonomiska omsättning blev cirka 1 miljard kronor.

– Jag är nöjd med verksamhetsåret. Vi har haft en stor bredd i evenemangsutbudet och både evenemangen och evenemangsbesökarna har blivit fler. Vi har även lyckats öka vår egenfinansiering och kan lämna tillbaka nästan 28 miljoner kronor till vår ägare, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Ullevi och Scandinavium är motorerna i bolagets arenapark och står tillsammans för över 60 procent av evenemangsbesökarna. Scandinavium hade en hög beläggning, mycket på grund av att Lisebergshallen försvunnit, medan Ullevi hade något färre konserter jämfört med 2018. Valhallabadet behåller sin position som Göteborgs mest besökta simhall och välkomnade över en halv miljon badgäster.

– Stadens ambition med arena- och evenemangsverksamheten är att erbjuda göteborgaren ett varierat evenemangsutbud och det tycker jag bolaget lyckats väldigt bra med. Världsartister i kombination med hemmalag i flera sporter blir en bra mix som attraherar både långväga turister och besökare från närområdet. Jag är också väldigt nöjd med att koncernbidraget minskat vilket är helt i linje med uppdraget från styrelsen, säger Got Events styrelseordförande, Mats Ahdrian (KD).

Utvalda siffror för 2019:

• Vi har möjliggjort 388 evenemang.
  • Vi har haft 1 565 700 miljoner arenabesök.
  • Valhallabadet tog emot 500 000 badbesökare.
  • Vårt bidrag till Göteborgs turistekonomiska omsättning blev är cirka 1 miljard kronor.
  • Got Event fyllde 20 år.
  • Vi har under året haft cirka 600 timanställda medarbetare.
  • Vi är nu 145 månadsanställda medarbetare.
  • Vi köper endast 100 procent ursprungsmärkt el från vindkraft.
  • Ullevis solcellsanläggning genererade cirka 60 000 kilowattimmar.
  • 89 procent av våra besökare är mycket nöjda eller nöjda med evenemanget de besökte.2

2 Mätningarna är gjorda vid 30 evenemang på Ullevi, Scandinavium och Gamla Ullevi.

För mer information vänligen kontakta:

Lotta Nibell, vd Got Event

Mats Ahdrian, styrelseordförande Got Event (KD)

• got event

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor; Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Scandinavium, Träningshallen, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP och Valhalla Sporthallar. Starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.

Vi arrangerar också - tillsammans med Svenska Ridsportförbundet - Gothenburg Horse Show som är en av världens främsta inomhustävlingar för ridsport.

Varje år besöker cirka 2 miljoner människor ungefär 400 idrotts- och underhållningsevenemang på någon av våra arenor. Dessutom välkomnar vi årligen nästan en halv miljon badbesökare till Valhallabadet.

Vi är cirka 140 medarbetare som ger allt för att skapa bra förutsättningar för att genomföra evenemang i världsklass. Vi brukar säga att vi bidrar till att skapa magiska ögonblick!

Vi bedriver ett aktivt miljöarbete och är miljödiplomerade.