Göta kanalbolag klimatkompenserar alla båtar på kanalen - miljöår på Göta kanal

Göta kanalbolag klimatkompenserar alla båtar på kanalen - miljöår på Göta kanal

För varje kanalbiljett som säljs till fritidsbåtar på Göta kanal i år, går 100 kr till plantering av nya träd längs Göta kanal. Med detta och flera andra miljöinitiativ är Göta kanal en av de mest miljövänliga semesterdestinationerna sommaren 2013.

Alla som går Göta kanal med fritidsbåt under årets säsong, kommer att bidra till att klimatkompensera sin egen resa. Miljöandelen av biljettintäkterna ska nämligen användas till att plantera nya träd längs kanalbanken, och bidrar därmed till att ersätta sjuka eller döda träd i det som utgör världens längsta allé. Detta är en av huvudåtgärderna i årets satsning på kanalen, som handlar om miljön.

– En resa på Göta kanal är i grunden en miljövänlig resa, men med årets miljöinitiativ tar vi ytterligare ett steg i arbetet för att klimatneutralisera vårt turistmål. Vacker och ren natur är det viktigaste vi har att erbjuda våra besökare, så det är naturligt att vi gör allt vi kan för att bevara vår miljö, säger marknads- och informationschefen på AB Göta kanalbolag, Anna Meyer.

Planteringen av nya träd är inte den enda åtgärden Göta kanal gör i år. En annan satsning är Sveriges längsta loppis, som arrangeras av företagare längs den 190 km långa kanalen. På inte mindre än elva platser längs kanalen får besökarna lördagen den 11 maj möjlighet att köpa återanvända saker istället för nya, en viktig insats för att spara miljön.

Sov på ekologiska lakan

Som en del i miljöåret har företagen längs Göta kanal gått samman för att göra sina erbjudanden och produkter så miljövänliga som möjligt. Bland de mest miljövänliga erbjudandena är de många cykelpaketen, där man också kan kombinera cykelturer av varierande längd med en passagerarbåtstur på kanalen. Flera caféer och restauranger erbjuder i år både ekologisk och närproducerad mat.

Marianne Ljungström är en av de som arbetat längst med att erbjuda turisterna ett miljövänligt alternativ. Innehavaren av Hajstorps slusscafé och vandrarhem kan erbjuda något så ovanligt som ekologiska lakan för sina övernattande gäster, och en meny som är baserad både på ekologiskt, närproducerat och fairtrade-märkta råvaror. Marianne märker att intresset för ekoturism är ständigt ökande.

– För mig har det alltid varit viktigt att kunna erbjuda gästerna så många miljövänliga alternativ som möjligt. Vi märker att fler och fler uppskattar vårt utbud och därför är vi särskilt glada för årets miljöfokus på Göta kanal, säger Marianne Ljungström på Hajstorps slusscafé och vandrarhem.

Här kan du läsa om fler miljöåtgärder längs Göta kanal i sommar: http://www.gotakanal.se/gotakanal/Gota-kanal-miljoar-2013-/

För mer information eller ytterligare kommentarer, kontakta:

Anna Meyer, marknads- och informationschef, AB Göta kanalbolag, 0141-20 20 57, anna.meyer@gotakanal.se eller

Anders Donlau, verkställande direktör, AB Göta kanalbolag, 0141-20 20 60, anders.donlau@gotakanal.se

Bilderna kan användas fritt. För fler bilder,
se vår bildbank www.gotakanal.se/sv/Gotakanal/Press-Media/ och www.Mynewsdesk.com/se/pressroom/gota_kanalbolag_ab

Här är några av sommarens höjdpunkter på Göta kanal

För mer information om årets utbud och aktiviteter, se www.gotakanal.se

- "Sveriges längsta loppis längs Göta kanal", lördagen den 11/5, på följande orter: Sjötorp, Lyrestad, Töreboda, Hajstorp, Vassbacken, Forsvik, Karlsborg, Motala, Borensberg, Norsholm, Brådtom sluss http://www.gotakanal.se/sv/gotakanal/Gota-kanal-miljoar-2013-/loppis/

- Slussen i Forsvik firar 200-årsjubileum. Invigningen av firandet 4/5 medhistoriskt skådespel. Teaterföreställningar och andra evenemang kommer att hållas under hela sommaren.

- Visioner vid vatten. Längs kanalen visas installationer av framträdande konstnärer. Det senaste tillskottet invigas i Forsvik under sommaren.

- Dragspelstämma vid Hajstorps slussar, 31/5 – 1/6.

- Under Veteranfordonskvällarna i Hajstorp samlas mer än 300 veteranbilar vid Hajstorp slussar. Träffarna kommer att hållas 29/5, 12/6, 26/6, 10/7, 31/7 och 14/8.

- Triathlon i Lyrestad vid Göta kanal med olympisk distans, 13 /7

- Allsångskvällar i Karlsborg med kända svenska artister: 5/7 Ulrik Munther, 12/7 Lasse Berghagen, 19/7 Patrik Isaksson, 26/7 Nanne Grönvall.

- Allsångskvällar vid Brådtom sluss, nära Norsholm, 27/6, 4/7, 11/7, 18/7, 25/7, 1/8 och i Söderköping, Korskullens Camping 7/7, 14/7, 21/7, 28/7,och 4/8.

- Rocksommar, 7/6 i Töreboda, med Darin, en av Sveriges hetaste artister, Uno Svenningsson och Dogge Doggelito.

- ”Fri fart på Göta kanal," race för veteranbåtar, 27/7 vid Museihuset i Ljung. www.frifart.se

- Turer med Hjulångaren Eric Nordvall II, Forsvik. www.paddlesteamer.se

- En av världens största vandringsutställningar om Titanic visas i Norrköping 30/4-8/9. www.titanic.eu

- ”Matvandringar " i Norsholm” genom betesmarker och slottsruiner. Lokalproducerad mat ingår 9/6, 26/6 29/6 www.dinkottbutik.se

- Hantverksmarknad vid kanalen i Motala, 17/8.

- "Söderköpings Gästabud”, medeltida marknad 30/8- 1/9.

Här är några av paketupplevelserna längs Göta kanal med miljöfokus:

Semestra miljövänligt på miljöcertifierade Glasbrukets Vandrarhem och B & B, Borensberg. Precis utanför dörren finns 20 km bilfri cykelväg längs Göta kanal, läs mer om de olika cykelpaketen som erbjuds på www.glasbruket.eu

HjulKulTur – kombinerad cykel och tur med hjulångaren Eric Nordevall II. Upplev några av kanalens höjdpunkter allt med minimal miljöpåverkan. Från guidad tur på Karlsborgs fästning, cykeltur till Forsvik där en unik resa med Eric Nordevall II, Sveriges enda hjulångare väntar, www.cykelpaket.com

Miljösmart cykelsemester utmed Göta kanal. www.cykelsemester.se, www.upplevelsepaket.se

Hajstorps Slusscafé och vandrarhem har länge varit ett miljövänligt alternativ. Här sover man på ekologiska lakan och serveras ekologisk frukost på handdrejade fat tillverkade av innehavaren Marianne Ljungström. I caféet använder man lokalproducerade råvaror, fairtrade och ekologiska varor. Cykeluthyrning och evenemang. www.hajstorp.com

Matupplevelser med närproducerat i fokus längs Göta kanal

Göta Hotell Borensberg. Östergötlands bästa restaurang enligt White Guide. Råvarorna hämtas från de vilda skogarna norr om Göta kanal och från det östgötska jordbruksområdet söder om kanalen. www.gotahotell.se

Brunneby Musteri, Borensberg. På Brunneby Musteri har man tagit hand om jordens resurser sedan 1941. Idag levererar lokala lantbrukare och privatpersoner frukt till musteriet som förädlar de lokala råvarorna till must, saft, sylt och mycket mer. www.brunnebymusteri.se

Norrqvarn Hotell & Konferens, Lyrestad. Restaurangens matfilosofi är att använda lokala råvaror som odlas runt om i Skaraborg. Måltiden serveras i den vackra kanalmiljön. www.norrqvarn.se

Läs mer på www.gotakanal.se

Om Göta kanal

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Kanalen har i snart 200 år varit en mötesplats för människor från hela världen och besöks av cirka 3 miljoner turister varje år. Cirka 3 000 fritidsbåtar trafikerar kanalen under säsongen. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater under ledning av Baltzar von Platen.

Fakta Göta kanal

Sträckning: Från Mem vid Östersjön till Sjötorp vid Vänern.

Byggnadsår: 1810-1832, grundare: Baltzar von Platen

Längd: 190 km, antal slussar: 58 Maxmått för båtar: Längd: 30 m, bredd: 7 m, djup: 2,82 m, höjd 22 m, maxhastighet: 5 knop

Högsta punkt: Tåtorp-Forsvik (91,8 m ö h)

Öppettider: Göta kanal är öppen 6 maj-29 september 2013

Göta kanal är öppen 6/5-29/9 2013.