Säsongens kryssningar med Juno, Diana och Wilhelm Tham på Göta kanal ställs in.

Säsongens kryssningar med Juno, Diana och Wilhelm Tham på Göta kanal ställs in.

Efter en tids ovisshet kring de coronarelaterade restriktionerna ser inte Strömma längre en rimlig möjlighet att trafikera Göta kanal i sommar.

Med ett tak på max femtio passagerare och övervägande del internationella äldre gäster tvingas Strömma att ställa in säsongen för de klassiska kryssningsbåtarna Wilhelm Tham, Juno och Diana.

Bara för några månader sedan var Strömmas bokningstryck så högt att man planerade för att sätta in extraturer. De tyska bokningarna hade då ökat med över 80 procent.

–Tråkigt men förståeligt säger AB Göta kanalbolags VD Roger Altsäter. Att glida fram på Sveriges längsta kanal och lägga till vid historiska platser för att sedan inta sin egen middagsplats vid kaptenens bord, är en reseupplevelse utöver det vanliga.

–Totalt har vi åtta kryssningsbåtar på Göta kanal. Som det ser ut nu så kommer hälften av dem att gå dagsturer. Jag lider verkligen med rederierna som har tuffa förutsättningar med det begränsade antalet gästerna som tillåts ombord.

Ökad bokning av fritidsbåtsbiljetter

–Desto roligare är det att konstatera att allt fler fritidsbåtar väljer att boka en Göta kanalresa i år. I dagsläget har vi faktiskt fler bokningar än i fjol, konstaterar Roger Altsäter. I en egen eller hyrd fritidsbåt behöver man inte trängas och vi begränsar också antalet båtar vid slussning till fyra stycken för att hålla extra distans.

Starkt varumärke

Göta kanal är ett av Sveriges största byggnadsverk och populäraste besöksmål. 19 mil upplevelser fyllt av historia, kultur, friluftsliv och äventyr.