Kanalsäsongen är i full gång, här i Carl Johans slusstrappa i Berg

Stark trend för Göta kanal under första delen av kanalsäsongen

Sommaren har precis börjat, men trafiken på Göta kanal är full gång. Och redan nu kan AB Göta kanalbolag summera en stark start på kanalsäsongen. Första delen av kanalsäsongen, som även kallas bokningssäsong, har trafiken ökat jämfört med tidigare år. Främst är det försäljningen av expressresor som ökat.

– Vi ser en trend i att allt fler väljer den typen av biljett för att spara tid när de använder Göta kanal för att transportera sin båt. Jämfört med föregående år har antalet expressresor, där man reser hela Göta kanal på tre dagar, ökat med 35 %, säger Roger Altsäter, vd för Göta kanalbolag.

Även om den ökningen inte är lika drastisk är det även fortsatt många som vill resa i ett lugnare tempo på Göta kanal. De klassiska resorna under försäsongen, där man reser genom hela Göta kanal på 5 dagar, har i år ökat med 4 %. Då finns mer tid att njuta av alla hundratals upplevelser längs kanalen.

Att trafiken ökar utanför högsäsongen medverkar till att säsongen längs Göta kanal förlängs, något som är positivt för hela besöksnäringen. Att verka för detta är något som Göta kanalbolag har i uppdrag från ägaren, svenska staten.

– Därför är vi väldigt nöjda med att se att båttrafiken ökar under maj och början av juni. Spännande är också att vi redan sett 11 olika nationaliteter, förutom svenskar, på kanalen i år. Den som rest längt kom ända från Nya Zeeland, berättar Roger Altsäter.

Bland de utländska båtarna märks en stor ökning av resenärer från Danmark, där en förklaring kan vara kampanjer som gjorts tillsammans med influencers och resejournalister under de senaste åren. De ryska båtarna utmärker sig med att ha ökat 300 %, om än från en väldigt låg nivå. Normännen däremot är än så länge färre 2019, något som kan förklaras av valutaeffekter. Men även båtarna med hemmahamn utmed kanalsystemet blir allt fler.

– Under 2017 var vi oroliga för att problemen med låga vattennivåer skulle göra att båtarna med hemmahamn i Roxen skulle välja att ligga kvar ute vid kusten. Men så blev det inte. Istället ökar antalet båtar som går från Roxen till Östersjön med 7 % hittills i år, avslutar Roger Altsäter.