Unikt samarbete för att belysa ökade samhällsklyftor

Under två heldagar samlas forskare, journalister, författare, dramatiker och regissörer i Göteborg för att diskutera de ökade samhällsklyftorna.  Bland de medverkande är Gabriela Pichler, Henning Mankell, Peter Birro, Shang Imam, Anneli Jordahl, Athena Farrokhzad, Henry Ascher, Linn Hansén, Pantrarna, Maktskiftet och många fler.

Klyftan är ett projekt initierat av Christer Nilson på GötaFilm och Ulrika Josephsson på Folkteatern med målet att inspirera till nya konstnärliga projekt och fler skildringar av den snabbt föränderliga samtiden.

-Vi vill se fler berättelser på film, TV och scenen som reflekterar samtiden. Vi lever i en dramatisk tid, med en delad värld och ett alltmer delat Europa. Ett Sverige där klyftorna växer kontinuerligt och medför stora orättvisor och skarpa konflikter. Denna utveckling leder till ett sämre samhälle - för alla! Genom möten mellan forskare och kreatörer vill vi inspirera de som skapar innehåll för film, TV och teater till att fånga upp och gestalta fler av tidens dramatiska berättelser, säger Ulrika Josephsson och Christer Nilson.

Seminariet äger rum på Folkteatern i Göteborg 4-5 november och genomförs tillsammans med Backa Teater, Göteborgs Universitet, Göteborg International Film Festival, Film i Väst, Nätverkstan, SVT och med stöd av Västra Götalandsregionens Kulturnämnd.

Programmet i sin helhet finns på www.klyftan.se

Medverkande på Klyftan-seminariet 4-5 november är:

Agneta Fagerström Olsson, Ali Fegan, Andrea Reuter, Anneli Jordahl. Athena Farrokhzad, Catharina Thörn, Folkkampanj för gemensam välfärd, Frida Röhl, Gabriela Pichler,
 Haval Mulla Nazar, Helena Holgersson,
 Henning Mankell,
 Henry Ascher, Håkan Sundberg, Ingen människa är illegal, Jenny Wrangborg,
 Karwan Faraj, Katarina Gunnarsson,
 Linn Hansén, Magnus Nilsson,
 Majsa Allelin, Maktskiftet,
 Murat Solmaz, Oskar Söderlund,
 Pantrarna,
 Peter Birro,
Pål Börjesson,
 Rebecka Bohlin,
 Shang Imam,
 Stefan Åkesson och Tapio Salonen.

För mer information om Klyftan kontakta:

Frida Hallberg

Projektledare, Klyftan

Epost. frida@gotafilm.se

• Radio, tv

• götafilm
  • folkteatern
  • klyftan
  • samhällsklyftor
  • seminarium

GötaFilm har sedan starten 1988 etablerat sig som ett av de ledande oberoende produktionsbolagen i Skandinavien.

Frida Hallberg

Presskontakt Producent 0708 64 13 90