Ny konstutställning på Snipans parkeringshus

Martin Formgrens utställning Albedo är nu invigd på fasaden på parkeringshuset på Första Långgatan. De 16 storskaliga utskrifterna är i original collage som skapats genom olika lager av fotografi och måleri.

Utställningen visar på det poetiska i en stads föränderlighet och fångar samtidigt den aura som omgärdar de vardagliga saker vi passerar dagligen.
- Titeln ”Albedo” syftar till det som inom alkemin kallas ”den vita fasen”, en fas som kännetecknas av omvandling, säger Martin Formgren, konstnär.

Varför ska då konst pryda ett parkeringshus?
- Kultur är årets jubileumstema inför Göteborgs firande 2021. Vårt bidrag är att göra det möjligt för Martin Formgrens verk att visas dygnet runt i ett års tid. Vad är då lämpligare än en fasad på ett parkeringshus på en vältrafikerad gata med många gående, cyklister, spårvagnsåkare och bilister? säger Maria Berntsson, kommunikationschef på Parkeringsbolaget.

Detta unika område i stadsdelen Masthugget står inför en övergripande omdaning, och utställningens titel Albedo syftar till en process där något är i förändring.
- Med bakgrund av detta får verken ytterligare en dimension av poetisk realism när dem presenteras på just denna plats, säger Sarah Hansson, Göteborg Konst.

Utställningen är ett samarbete mellan konstnären, Parkeringsbolaget och Göteborg Konst.