Ska du besöka Södra skärgården? Så här reser du enklast!

Göteborgs södra skärgård lockar tusentals besökare varje år. Vi har samlat tips hur du enklast tar dig hit.

I första hand, åk kollektivt:
Det är ett mycket stort tryck på parkeringsplatserna medan det är enkelt att åka kollektivt:
- Skärgårdsbåt. Här kan du åka en direktlinje från Stenpirens resecentrum till Södra skärgården och passa på att njuta av en härlig båttur!
- Buss 114 Ö-snabben. Cirka 30 minuter från centrala Göteborg till Saltholmen där du byter till båt.
- Spårvagn 11 och 9 (under högsäsong) går var 7–8 minut och tar cirka 35 minuter från city till Saltholmen där du kan byta till båt.
På Västtrafiks hemsida hittar du tidtabeller

Om du måste ta bilen
- Använd appen Parkering Göteborg för att se om det finns lediga platser på Saltholmen eller i Långedrag. Det finns också realtidsskyltar på plats.

Det finns tre områden du kan parkera på när du ska besöka Södra Skärgården; Saltholmen, Långedrag och Hinsholmen
- Chansa inte på att åka till Saltholmen om realtidsskyltarna säger att det inte finns någon ledig besöksplats. Du riskerar att få tillbringa onödig tid i bilen, istället för att sola och bada.
­- Hittar du ändå en ledig plats på Saltholmen får du enbart ställa din bil där det är skyltat med besöksparkering. Resten av platserna är vikta åt dem som bor i Södra skärgården. Om du har parkerat fel riskerar du kontrollavgift på 600 kronor – det blir en dyr parkering!
- På Hinsholmen finns gott om parkering. Här finns också en dygnstaxa på bara 30 kronor för den som behöver stå längre tid. Parkeringen är öppen mellan 1 juni och 30 september. Hinsholmen ligger knappt två kilometer från Saltholmen och båtterminalen och det tar bara några minuter med spårvagn eller buss dit. Spårvagns- och bussbiljetten gäller även på båten!
- Långedrag har besöksparkering, men även här blir det snabbt fullt varma dagar. Här finns också dygnstaxa på 50 kronor.