Utställning Under vattenytan på fasaden på Första Långgatan

På fasaden på parkeringshuset på Första Långgatan finns 53 foto med undervattensmotiv från kalla nordiska vatten och varma tropiska hav på fasaden. Det är stora foton som pryder fasaden. Den största mäter 2,7 x 1,7 meter.

Det är Sällskapet för Undervattensfotografi och Göteborgs Stads Parkeringsaktiebolag som står bakom utställningen.

- Syftet är att stimulera människor i mötet med det offentliga rummet och samtidigt med hjälp av färg och form förmedla kunskap och därmed förståelse för den underbara natur som finns under vattenytan och som det inte är var och en förunnat att själv få uppleva, säger Kent Forsén från utställningskommittén från Sällskapet från Undervattensfotografi

Genom utställningen gör Parkeringsbolaget konst tillgängligt på ett enkelt sätt. Göteborgs stad har som mål att öka tillgängligheten till konst. - Vad är då lämpligare än en fasad på ett parkeringshus på en vältrafikerad gata som trafikeras av många olika trafikanter: gående, cyklister, spårvagnsåkare och bilister, säger Maria Berntsson, kommunikationschef på Parkeringsbolaget.

FAKTA:

Utställningen är en del av 2021 årstema som är kultur.

Utställningen pågår fram till mitten av september. Då kommer en ny utställning.

Sällskapet för undervattensfotografi består av medlemmar från Dykarklubben Sjökorna och Kraken i Göteborg, vars huvudintresse fokuserats till dokumentation av det marina livet i världshavens såväl kalla som varma tropiska vatten.