Stipendieregn över Botaniskas intendent

Botaniska trädgårdens intendent Alexandre Antonelli har fått  14.000 kronor från Wenner-Gren Stiftelserna för en resa till Amazonas 23 augusti – 8 september. Han är inbjuden som huvudföreläsare vid Brasiliens Botaniska Kongress i Manaus (www.61cnbot.com.br). Förutom kongressdeltagande kommer han att samla in växter till Botaniskas växthusen och till forskning.

Dessutom har Alexandre Antonelli fått  15.000 kronor från stiftelsen Wilhelm och Martina Lundgren för att täcka kostnaderna för att ta fram DNA från insamlade växter. Alexandre fick också  41.000 kronor från Kungliga Vetenskaps- och Vitterhets-Samhället i Göteborg och 1.500 pund (cirka 17.000 kronor) från Systematics Association för en botanisk resa till Anderna under hösten 2010 eller våren 2011. Det var 261 sökande, och bara 23 fick pengar.

Alexandre Antonelli började som intendent i Göteborgs botaniska trädgård i våras. På söndag 13 juni kl 14 guidar han i utställningen "Glömda skönheter - begonians återkomst" som pågår fram till 29 augusti i Botaniskas växthus.

• utställning
  • alexandre antonelli
  • botaniska trädgården
  • göteborgs botaniska trädgård