Anna Harling och Carina M Johansson belönade för sin skådespelarkonst

Teaterförbundet har delat ut stipendier till Anna Harling, Backa Teater, och Carina M Johansson, Göteborgs Stadsteater Götaplatsen, för deras konstnärliga gärningar. De har utmärkt sig i flera föreställningar och visat prov på stor skådespelarkonst och trovärdighet i gestaltningen av sina roller.

Juryn imponeras av Anna Harlings stora kunskap som skådespelare, trots att hon ännu är i början av sin karriär. Hon har särskilt utmärkt sig i Backa Teaters Brott och straff, Måsen och Alla är skadade. Hon har tilldelats Daniel Engdahls stipendie.

Anna Harling är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö. På Backa Teater har hon medverkat i Maratondansen, In a dark and northern place, Rumäner, Megadundershow, Dumstrut, Brott och straff, Måsen och Alla är skadade.

Carina M Johansson uppmärksammas av juryn för att hon alltid ger en speciell tyngd åt sina figurer, som stannar kvar i minnet. Hennes insatser i Göteborgs Stadsteaters Lilla livet och Park Aveny imponerar särskilt, liksom hennes sångliga begåvning i Korpen och novellfilmen Rosenhill. Hon har tilldelats Anders de Wahls stipendie.

Carina M Johansson är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg och har arbetat på bla Göteborgs Stadsteater, Angereds Teater och Folkteatern. Hon har setts i flera film/TV- sammanhang som tex: Leva livet (för vilken hon fick en Guldbagge 2002), Eva och Adam, Capricciosa, Populärmusik i Vittula, Pirret, Cleo, Orka!Orka!, Poliser, Gynekologen i Askim (som belönades med Kristallen 2008), Upp till Kamp och kommande TV-serien Stormen. På Göteborgs Stadsteater har hon medverkat i Lilla Livet, Romeo och Julia, Rysk Roulette, Korpen och Park Aveny. Aktuell i En helt god kvinna.

PRESSBILDER
www.backateater.se