BUTTERFLY KISS: Ett unikt samarbete mellan Malin Stenberg och Andreas Nilsson

Med bara några veckor kvar till premiär är repetitionerna i full gång för Butterfly Kiss på Nya Studion.

-Butterfly Kiss innehåller allt en thriller bör. Den handlar om tre generationers kvinnor och deras sammanflätade öden. Det är ett spännande pussel som läggs fram bit för bit tills en motsägelsefull helhet framträder, säger regissören Malin Stenberg.

Klaustrofobiskt och surrealistiskt är känslorna som Malin och hennes ensemble vill förmedla till publiken.

Till detta läggs videosekvenser av filmkonstnären Andreas Nilsson som utgör grundbulten av pjäsens scenografi. När Malin sett Andreas namn dyka upp i flera sammanhang däribland som regissör till en konsert av gruppen The Knife tog hon till slut kontakt med honom. Ett förutsättningslöst samarbete i form av mailkontakt och sporadiska möten på tågstationer tog vid. När manuset till Butterfly Kiss till sist dök upp yppade sig det perfekta tillfället för ett samarbete.

-Jag behövde krocken, säger Malin Stenberg. Jag längtade efter att samarbeta med någon som hade en annan konstnärlig ingång till berättandet än jag själv. Det är en stor utmaning att få jobba på detta sättet; jag regisserar inte bara skådespelarna utan i förlängningen även musiken och videon. Men formen får aldrig ta överhanden utan det intressanta är just att videon kan tillföra något till skådespeleriet och hela iscensättningen som man annars inte hade fått.

I kombination med musiken som är specialkomponerad utav Backamusikerna Anders Blad och Daniel Ekborg skapar Malin i samarbete med Andreas en surrealistisk föreställning som andas David Lynch.

-Videomaterialet hjälper till att försätta oss i olika tidsrymder och situationer, ibland följsamt och ibland som ett motstånd. Meningen är att man ibland ska få känslan av att skådespelarna har klivit in i en TV-illusion, säger Andreas Nilsson, som ansvarar för föreställningens videoprojektioner.

Trots Nya Studions korta livslängd -den har bara existerat i drygt ett år i sin nuvarande form- har den redan haft en rad succéer. Anna Takanen är nöjd över Nya Studion som en plattform för det nyskrivna, prövande och fräcka.

-Det är väldigt roligt att vi redan blivit uppmärksammade med både gästspel och två televiseringar (Produkten och Mariella). När vi nu går in på vårt nya spelår kommer Nya Studion också utmana teaterns form i några av föreställningarna. Först ut är Butterfly Kiss som jag tror kommer att bli en vacker, elegant och visuellt sinnlig föreställning i kontrast till det råa innehållet. En av våra allra mest spännande och annorlunda produktioner under hösten, förutspår Anna Takanen, Göteborgs Stadsteaters konstnärliga ledare.

Malin Stenberg regisserade 2003 succéföreställningen Girlpower på Backa Teater. Vidare har hon arbetat på folkteatern i Göteborg, Stockholms Stadsteater, Unga Riks, Dramaten mfl. Senast regisserade hon Anna Larssons hemliga dagbok på Dramaten och Nattblind på Östgötateatern.

Konstnären och regissören Andreas Nilsson har visat videoverk och måleri sedan 2000 både i Sverige och internationellt. Som videoregissör står han bakom musikvideos till grupper som The Knife, Depeche Mode, Moby mfl. Han är även gitarrist i Silverbullit.

I rollerna ses bland andra Ylva Gallon, Lisa Lindgren och Margita Ahlin. För mer information se: www.stadsteatern.goteborg.se

Önskar du göra intervju med Malin Stenberg, ensemble, Andreas Nilsson eller någon annan ur det konstnärliga teamet kontakta:

Frida Hallberg, presskontakt
frida.hallberg@stadsteatern.goteborg.se

Ulrika Sonn, marknadschef

BUTTERFLY KISS
Sverigepremiär fredag 19 september
Nya Studion
AV Phyllis Nagy ÖVERSÄTTNING Eva Östergren REGI Malin Stenberg
MED Ylva Gallon, Lisa Lindgren, Margita Ahlin, Johan Gry, Johan Karlberg, Victoria Olmarker
SCENOGRAFI/VIDEO Andreas Nilsson KOSTYM Heidi Saikkonen MUSIK Anders Blad och Daniel
Ekborg LJUS Max Mitle MASK Gunnar Lundgren DRAMATURG Åsa Lindholm