Dramatikern Magnus Dahlström roar och oroar i urpremiär på Göteborgs Stadsteater

Nu återkommer dramatikern Magnus Dahlström till Göteborgs Stadsteater med den mörka komedin Turister i regi av Emil Graffman. Föreställningen har urpremiär den 28 september och öppnar därmed hösten på Nya Studion. Fyra personer anländer till en obekant ö. Mat, sprit, sol, nöjen - allt är inkluderat. Mellan Ray Ban kopior och Blåa Blend surrar ängslan över främlingarna som tränger sig på. I rollerna syns Fredrik Evers, Sylvia Rauan, Marie Delleskog och Johan Karlberg. Karlberg har för övrigt medverkat i teaterns samtliga uppsättningar av Dahlströms texter. För regin svarar Emil Graffman, som senast regisserade publik- och kritikerframgången "Produkten" på Nya Studion. -Magnus Dahlströms Turister är en fascinerande pjäs - både roande och djupt oroande på samma gång. Genom att framställa en serie drastiska situationer lyckas dramatikern vidröra smärtpunkter i vår mänsklighet, säger Graffman. -Jag tror att alla som någon gång varit turist kan känna igen sig i pjäsen, åtminstone till en början. Magnus Dahlström blev känd som dramatiker 1986 med enaktaren Skärbrännaren. Ett par år senare fick han Aftonbladets litteraturpris för romanen Fyr. 1989 hade den omdebatterade pjäsen Järnbörd urpremiär på Göteborgs Stadsteater. Den följdes sedan av urpremiärerna Lilja 1992 och Sken 1998. Magnus Dahlström betraktas som en av våra främsta samtida dramatiker, med en förmåga att både beröra och uppröra. Turister är hans fjärde urpremiär på Göteborgs Stadsteater. Emil Graffman. Regissör. Utbildad vid Polska Filmhögskolan i Lodz 1998-2004. Emil har tidigare arbetat med Strindberg, bland annat i den egna teatergruppen Infernetto där han debuterade 1995 med en uppmärksammad iscensättning av enaktaren Första Varningen. Hans polsk-svenska novellfilm Roomservice, som sändes i SVT nyårsafton 2004, har belönats med ett flertal priser på olika internationella filmfestivaler. Hösten 2004 regisserade Emil Strömming på Cattelin för Dramatens lilla scen, en pjäs av Lucas Svensson med utgångspunkt i Stig Dagermans liv och verk. Hösten 2005 regisserade han Strindbergs Pelikanen på Teater Galeasen. Regisserade Mark Ravenhills pjäs Produkten på Nya Studion våren 2007 och är nu aktuell med regi för Turister. TURISTER Urpremiär 28 september Nya Studion AV Magnus Dahlström REGI Emil Graffman SCENOGRAFI & KOSTYM Åsa Lieberath LJUS Tobias Ståhl MASK Marina Ritvall DRAMATURG Nadja Gabay MEDVERKANDE Marie Delleskog, Fredrik Evers, Johan Karlberg, Sylvia Rauan För ytterligare information eller bokning av intervjuer vänligen kontakta marknadsavdelningen. http://www.stadsteatern.goteborg.se PRESSKONTAKT Ulrika Sonn, Marknadschef 031- 7087011 ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se Elin Högberg 031- 7087114 elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se