Göteborgs Stadsteater får tillfällig VD

Gunwi Silander lämnar Göteborgs Stadsteater den 1 november 2003 för att tillträda sin nya tjänst på SVT. Hon lämnar en väl fungerande teater som under de senaste åren haft såväl konstnärliga som publika framgångar. Arbetet med att finna en efterträdare pågår för fullt. Ambitionen är att inom en snar framtid kunna presentera en ny VD. Rekryteringsarbetet ska slutföras på ett bra sätt och samtidigt måste vi försäkra oss om att verksamheten i huset kan fortgå som vanligt. Vi har därför valt att tillsätta en tillfällig VD till dess att en ny kan tillträda. Vi är mycket glada att kunna meddela att Dag Hallberg kommer att finnas hos oss som VD under denna tid. Dag Hallberg har ett långt förflutet i branschen. Tiden som VD på GöteborgsOperan har givit honom en djup kännedom om det göteborgska kulturlivet, han har gedigna kunskaper och ett brett kontaktnät. – Det gör att teatern, i avvaktan på en ny VD, inte behöver stanna upp i sin utveckling, utan tvärtom kan dra nytta av Dag Hallbergs erfarenheter, säger Kerstin Alnebratt, Styrelseordförande. Dag Hallberg kommer att stanna hos oss fram till och med årsskiftet, men skulle så behövas kan hans förordnande förlängas ytterligare någon tid. – Nu har vi möjlighet att i lugn och ro avsluta rekryteringsarbetet och skapa en bra övergång till en framtida, ny VD, fortsätter Kerstin Alnebratt. Vi hälsar Dag Hallberg välkommen till Göteborgs Stadsteater!