Göteborgs Stadsteater presenterar teateråret 2019-2020

Kärlek och musik, galghumor och brutalkomik men också resor in i mörkret. Brecht, O’Neill och Sofokles men även nyskriven samtidsdramatik. Teateråret 2019-2020 blir intensivt och kontrastrikt och bjuder på såväl knivskarp samhällsanalys som ett vårdnadsdrama i operamiljö.

– Om man står bredvid Poseidon och tittar upp mot teatern syns regnbågsflaggan stolt vaja över Götaplatsen. Lika stolt blir jag över mångfalden i vår repertoar. Här ryms levnadsöden från när och fjärran, stort, smått, brett, djupt, smalt, gammalt och nytt. Allt med ett enda gemensamt syfte, att se den tid vi befinner oss i. Extra glad blir jag över att vi återigen lyckats vrida det igenkännbara till något som känns oväntat och nytt, säger Pontus Stenshäll, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater.

Först ut på Stora Scen är Eugene O’Neills starka familjedrama Lång dags färd mot natt som utspelar sig i familjen Tyrones sommarhus under ett dygn 1912. Här söker familjemedlemmarna svar på varför livet blev som det blev. Claes Månsson gästar oss i rollen som James Tyrone och som Mary Tyrone ser vi Anna Bjelkerud. Eric Ericson och Fredrik Evers spelar de båda sönerna. Emil Graffman, hyllad för uppsättningar som Fröken Julie, Hedda Gabler och Underkastelse, regisserar.

Den kanadensiska poeten Anne Carsons skarpa nyöversättning bildar basen när regissören Kristina Hagström-Ståhl tolkar Sofokles drama Antigone för Studions scen. En drömsk och suggestiv föreställning som sätter de båda systrarna Antigone och Ismene i centrum.

Vad är ondska och hur uppstår den? Vid furstens hov tecknar dvärgen ned sina hatiska betraktelser över människorna och livet. Pär Lagerkvist skrev sin stora romanklassiker Dvärgen mitt under brinnande världskrig. Ashkan Ghods regisserar en monolog med Jesper Söderblom, om en fasansfull resa in i mörkret. Spelas på Lilla Scen.

Pontus Stenshäll tar sig an den underbara historien om den oberäknelige storgodsägaren Puntila. Som full vill han famna hela världen. Nykter vill han däremot dräpa den. Och drängen Matti har fullt sjå att hänga med i svängarna. Puntila och hans dräng Matti, av Bertolt Brecht och Hella Wuolijoki, är en komedi som glatt sparkar uppåt och där maktens män bokstavligen har världen som lekplats. Med bland andra Ika Nord och Lisa Lindgren. Spelas på Stora Scen.

Bara en person kan rädda företaget när det blir oroligt bland leverantörerna i Pakistan, Schmitz. På beställning förvandlas hon från kvinna till man för att förhandla. Men vem är Schmitz? En man född i fel kropp? En kvinna som poserar som man? Ungerska Ildikó Gáspár regisserar Vem är Schmitz? på Studion. En absurd komedi om identitet och affärsvärldens desperata jakt på framgång.

Operasångerskan Karolina Andersson och rocksångaren Hans-Erik Dyvik Husby möts i rollerna som Nattens drottning och Sarastro i en avskalad och kärnfull version av Mozarts folkkära opera. Regissören Melanie Mederlind gör Trollflöjten till en rasande vårdnadsstrid om en älskad dotter. Ett sångspel om kärlekens försonande kraft. Spelas på Stora Scen.

Tre unga män. En lägenhet. Och utanför den pågår det de inte längre kan stå ut med; en vanlig dag med ett helt vanligt duggregn. De unga männen försöker döda tvivlet och rädslan inför den handling de nu ska begå. Sysslolösa unga män med tillgång till vapen, som inleder vårsäsongen, är ett becksvart, brutalkomiskt samtidsdrama i det absoluta utanförskapet. Av Annika Nyman, regi Gustav Englund. Spelas på Lilla Scen.

Tomas von Brömssen, sex musiker och den roliga och gripande historien om den ensamme kontrabasisten och hans kärlekslängtan. Regissören Eva Bergman, som roat och underhållit Göteborgspubliken med uppsättningar som Driving Miles, Karl Gerhard och Fanny och Alexander, är tillbaka. Om ensamhet, rädsla, längtan efter kärlek och om ett hopplöst stort instrument. Kontrabasen spelas på Stora Scen.

Ronnie Hallgren, vars uppsättning av Krapps sista band på Göteborgs Stadsteater 2013 blev mycket hyllad, dyker återigen djupt ner i Becketts värld. Den här gången regisserar han Slutspel, där galghumorn går hand i hand med den djupaste förtvivlan. Ett absurt drama om tidens obönhörliga gång. Spelas på Studion.

Gretchen har offrat allt för klimatet. Från resor till karriär, och slutligen sin kärleksrelation. Och kanske är det med kärleken som med kapitalismen: att den kräver ständig tillväxt för att inte förvandlas till ett nollsummespel? Den apokalyptiska monologen Om kärlek, i samarbete med Kastratet, avslutar teateråret 2019-2020. Spelas på Lilla Scen.

Fakta om teateråret 2019-2020 (för mer utförlig information om respektive pjäs, se bifogad pdf)

Lång dags färd mot natt
Premiär 13 september, Stora Scen
Av Eugene O’Neill