Henric Holmberg brottas med Gunnar Ekelöf - Peter Harryson umgås med döda poeter på Göteborgs Stadsteater i höst

Henric Holmberg tar livtag på Gunnar Ekelöf -Jag vill göra en slags erövring av Gunnar Ekelöf, säger Henric Holmberg och fortsätter; "Kärleken till hans Greatest Hits bedövar oss, hans läsare. Respekten för hans storhet gör oss blyga. Men jag har fått in ett livtag på hans 40-tals-diktning och ska testa ett lyft!" Gunnar Ekelöf, läst och älskad av många, sökte uttrycka det som inte låter sig sägas med ord. Henric har samarbetat med marimbisten Daniel Berg för att utforska det ogripbara, bortom orden. Musikstyckena är samtliga av samtida kompositörer, modernister - som Ekelöf själv. De flesta av kompositionerna är skrivna efter år 2000. Henric Holmberg läser Ekelöftexter ur bl a Opus Incertum, Non Serviam, Färjesång samt Sent på jorden. Daniel Berg framför musik av John Cage, Ole Lûtzow-Holm, Miklos Maros, Sergej Dimitriev m fl. Dimitrievs stycke Min barndoms snö har töat bort är specialskrivet för Daniel Berg. Ekelöf spelade inte marimba! har premiär 12 september på Studion, Göteborgs Stadsteater. Biljetter släpps 14 augusti. HENRIC HOLMBERG är sedan 90-talet verksam i Göteborg och har synts en lång rad föreställningar både på Backa teater och Göteborgs Stadsteater. Han har medverkat i filmer som t ex Bröderna Mozart och Sven Klangs kvintett.Våren 2000 kom han ut med boken En sorts skådespelare. I höst är Henric aktuell på Göteborgs Stadsteater i Frigiven. DANIEL BERG Solist på marimba, är utbildad vid musikhögskolorna i Göteborg och Rotterdam. Peter Harryson i fint sällskap Peter Harryson varvar skrönor och anekdoter med högst personliga tolkningar av våra folkäraste trubadurer. Publiken kommer att få höra allt från Bellman, Ferlin, Afzelius, Taube till Vreeswijk och andra. Titel på programmet är I döda Poeters sällskap och premiär blir det den 17 september på Studion. Peter Harryson har framfört liknande program vid flera tillfällen, men ingen afton blir den andra lik ens på Göteborgs Stadsteater, lovar han. Det finns ett grundprogram, men varje kväll kommer att varieras utifrån Peters eget och publikens humör. Vid sin sida har han ingen mindre än konsertgitarristen Bengt Magnusson. Föreställningen har premiär 17 september, 2003 på Studion, Göteborgs Stadsteater. Biljetter släpps 14 augusti. PETER HARRYSON Utöver sitt programledarskap på SVTs Så skall det låta är Peter en gediget erfaren skådespelare. Det susar i säven var en av succéerna på Stockohlms Stadsteater där han också medverkat i bl a På botten, Henrik den fjärde, Muntra fruarna i Windsor och Pygmalion. Publiken känner även igen Peter från ett atal filmer, bl a Pelle Svanslös, Gräsänklingar och Göta kanal. BENGT MAGNUSSON är verksam som konsertgitarrist över hela Europa, i städer som London, Paris och Rom. Han har gjort ett stort antal skivor, samt medverkat i ett flertal radio- och TV-program i olika länder. Elin Högberg Marknadsavdelningen Göteborgs Stadsteater Box 5094 402 22 Göteborg phone:+46 (0)31- 61 50 73 mobile phone: +46 (0)739 73 30 37 fax: +46 (0)31- 61 51 07 elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se www.stadsteatern.goteborg.se