INBJUDAN PRESSTRÄFF BACKA TEATER 22/9

Välkommen till pressträff på Backa Teater onsdag 22/9 kl 11, inför premiären på Medeas barn (24/9). I samband med pressträffen ges tid för enskilda intervjuer med skådespelare, regissör och resten av teamet bakom uppsättningen. Pressbilder från föreställningen finns tillgängliga på www.backateater.se from 21/9.

Den 24/9 är det dags för säsongens första premiär på Backa Teater –Medeas barn. När Suzanne Osten och Per Lysander skrev pjäsen 1975 var den banbrytande i sitt sätt att skildra barns vardag på scen. Idag är den en av våra starkaste klassiker och i ett Sverige där en tredjedel av alla barn lever med skilda föräldrar är pjäsens tematik fortfarande högaktuell.

På en högblank scen med en vattenfylld bassäng i förgrunden gestaltas en familj i akut äktenskaplig kris, sedd genom barnens ögon. Föräldrarna stänger in sig i gigantiska glasburar, oåtkomliga för barnen som lämnas ensamma att hantera krisen. Alltsammans speglas i barnens fantasilekar och i det antika dramat ”Medea” som löper som en röd tråd genom pjäsen (kungadrottningen Medea blir bedragen av sin man Jason och drivs till galenskap och hämnd på både man och barn).

Regissören Sergej Merkusjev hoppas på att öppna upp en dialog mellan barn och vuxna när de ser föreställningen. I Ryssland, där han varit bosatt fram till för sex år sedan, är det inte vanligt med den här typen av problematiserande barnteater. Ofta vill man skildra en bekymmersfri värld trots barns behov av att få känna igen sig också i mer komplicerade situationer, precis som en vuxenpublik. Han drivs av övertygelsen att ta barns situation på allvar, också då det handlar om stora och kaotiska känslor:
- Även om vi vuxna i största välvilja vill bespara barnen komplicerade sanningar så är det ofta just den informationen de längtar efter. Att få svar på konkreta frågor som ”vad betyder det att skiljas”. Många situationer i Medeas barn bygger på fantasi och lek, för det är ofta den metoden barn använder för att hantera en obegriplig omvärld.

Valet att sätta upp Medeas barn på Backa Teater bottnar också i vikten av att uppgradera dramatiska texter skrivna för en yngre målgrupp. Teaterns konstnärlige ledare Mattias Andersson berättar:
- Inom vuxendramatiken pratar man ofta om klassiker som är värda att spelas om och om igen, medan det nästan är standard att man nybeställer dramatik för yngre målgrupper. Men Medeas barn är definitivt en teaterklassiker, både utifrån att det är en välskriven pjästext och utifrån sitt geniala sätt att skildra en skilsmässa ur barnens perspektiv.

PRESSBILDER FROM 21/9
www.backateater.se

ANMÄLAN PRESSTRÄFF
Anna Löfgren, marknadsförare Backa Teater