IRRITERANDE OCH INSPIRERANDE - nyskriven samtidsdramatik och föreläsare, debatter och stå upp som ruckar på begrepp. Arenan för detta är Nya Studion. Nya Studion är en samtidscentral för aktuella och vågade tankar. En stor beställning har gjorts av de nu hetaste dramatikerna i Sverige* och dessutom en blandad skara föreläsare. Göteborgs Stadsteaters konstnärliga ledare Anna Takanen säger ”Kom inte hit om du vill se verkligheten. Kom hit om du vill se tolkningar av den”. Teater är konst, ingen nyttokultur. Nya Studion handlar om att rucka på och fördjupa begrepp, utan att ta hänsyn till vad som är heligt. Mattias Andersson inleder med ”Den Utvalda” som har urpremiär den 2 februari och är en av tre uppsättningar under våren 2007. ”Produkten” och ”Stjärnan över Lappland” har premiär i mars respektive april. Under de kommande två åren kommer 10-12 svenska och utländska pjäser ha sina premiärer just här på Nya Studion i regi av starka regissörer. I anslutning till vissa föreställningar kommer det vara allt från föreläsningar och paneldebatter till magi och stå upp. Den 15 februari kommer första föreläsaren, Meira Ahmemulic, att prata om multinationella företags användande av gatukonst i sina reklamkampanjer. Under våren möter vi också säkerhetspolitiks- och genusforskaren Maria Stern som pratar om kvinnor och terrorism. Författaren Petra Östergren framför att det faktiskt finns kvinnor inom porren och prostitutionen som trivs med vad de gör. Rasmus Fleischer, medgrundare till Piratbyrån, pratar om vad som står på spel rörande framtidens kulturliv till följd av ett uppluckrande av upphovsrätten och vetenskapsjournalisten Karl Johan Bondesson säger att det är meningslöst att kämpa för miljön. Gemensamt för dessa kringarrangemang är att de vänder upp- och ner på begrepp och åsikter. Vi vill med denna nysatsning gå i spetsen för skildringen av den svenska samtiden. Välkomna! *Bland andra Peter Birro, Magnus Dahlström, Sofia Fredén, Pamela Jaskoviak, Björn Runge, Lucas Svensson, Eva Ström och Mirja Unge. A Göteborgs Stadsteater AB Box 5094 · SE -402 22 Göteborg · Sverige P +46 31 708 70 00 E info@stadsteatern.goteborg.se W www.stadsteatern.goteborg.se INGÅR I KONCERNEN GÖTEBORGS STADPRESS KONTAKT Olle Dierks Projektledare Nya Studion 031- 708 70 06 o@olledierks.com Ulrika Sonn Marknadschef 031- 708 70 11 ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se